مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

خلوت با خدا

 
 
 امام حسین علیه السلام:« جعلت قلوب أولیاءک مسکناً لمشیتک؛
خداوندا! قلب دوستانت را جایگاه مشیت و خواسته خود قرار دادی.  


 یکی از دستور العمل های مهم تربیتی شیخ  رجبعلی خیاط برنامه ریزی منظم برای خلوت کردن با خدا و دعا و مناجات است وی میفرمود:
 
 شبی یک ساعت دعا بخوانید اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت

با خدا را ترک نکنید. بیداری در ثلث آخر شب آثار عجیبی دارد هر

چیزی که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوانی به دست آوری

وقت ملاقات و رسیدن به وصال حضرت حق هنگام سحر است. 

در دبستان ازل حسن تو ارشادم کرد

 بهر صیدم ز کرم لطف تو امدادم کرد

نفس بد سیرت من مایل هر باطل بود

 فیض بخشی تو از دست وی آزادم کرد 

اثرات دروغ


دروغ - وبلاگ قرآنی نورالهدی
اسلام دینی همه جانبه و در بر دارنده است وهمه کار هایی که می تواند در زندگی ما باشد را به طور کلی مطرح کرده است و هر چیزی که امروزه به نوعی اثبات می شود به طور قطع در گذشته اسلام آن را مطرح کرده است در سال اخیر پژوهشگران انگلیسی روی 80نفر از شهروندان یک آزمایش انجام دادند تعدادی از آنها متنی دروغی را برای دوستان خود به طور تلفنی بازگو کردند و تعدادی دیگر داستانی دروغی را برای دوستان خود ایمیل کردند و بعد از اتمام این کارها پژوهشگران لیستی از صابون ها و دهان شویه هاو....را برای انتخاب به افراد نشان دادند نتیجه ی آزمایش بسیار عجیب بود که بیشتر افرادی که ایمیل زده بودند صابون و بیشتر افرادی که تلفنی دروغ گفته بودند دهان شویه را انتخاب کردند ودر پرسش از دو گروه آنها احساس می کردند به آن چیزی که انتخاب کرده اند بیشتر نیاز دارند . از این آزمایش این را می شود نتیجه گرفت که تبعات دروغ به جامعه ختم نمی شود و ضررهای روحی و روانی آن هم بی ارزش نیست تبعات دیگر دروغ باز شدن دیگر گناهان برای شخص دروغگوست . احکام شرعی اسلام بعضی از امور را حرام کرده است مانند دروغ گفتن،از این دستور می توان این را فهمید که این کار حتی ذره ای کار مثبت نیست جز در موارد استثنا.حال باید حتما اثبات این جور احکام را بدانیم تا به تک تک آنها عمل کنیم  اگر این طور باشد عمر انسان کفاف به اثبات و عمل به آنها را نمی دهد.

از این قبیل آزمایش ها می توانند راه ای برای اثبات حقانیت دین اسلام و دعوت همه جانبه اهل عقل به سوی رستگاری است

اگر همه ی گناهان در اتاقی جمع کنیم  کلید آن دروغ است.   پیامبر اکرم (ص)


درود به پاکی آسمان و قسم به خدای مهربانم

تازه فهمیدم که من عاشق شدم

سالها بود که فکر می کردم توی توهم زندگی می کنم همیشه یاد کسایی به ذهنم می رسید که خیلی دوست داشتم آنها رو تا یاد یکی آنها می افتادم بی اختیار اشک به صورتم سرازیر میشد از خودم می پرسیدم چی به سرم اومده چرا چند سالی هست من این شکلی شدم ولی خدا رو شکر تازه میفهم که دارم عاشق میشم ولی نه هر عشقی بلکه عشقی که خدا می خواد منم به خدا احترام میزارم تا انجا که هم رنگ خدا بشم و از این جهان پر کشم تو سفره خدا مهمون شدن بهتره توی سفره دنیا مهمون بشم چون توی سفره دنیا همیشه یک چیزی کمه ولی تو سفره خدا همیشه همه چیز هست آب رحمت نان سیرابی از همه مهم تر عشق هست که به هیچ دنیایی نمی فروشم فقط و فقط به خدا هدیه می کنم 

ملکا ذکر تو گویند که تو پاکی و خدایی

چگونه با نفس خود بجنگیم؟

 
امام على علیه‏السلام : 
غـالِبِ الـهَوى مُغالَبَةَ الخَصمِ خَـصمَهُ ، وحـارِبْهُ مُحارَبَةَ العَدُوِّ عَدُوَّهُ .   
بر هوس چنان چیره جویى کن ، که خصم براى چیره آمدن بر خصمش مى‏کند و با آن چنان بجنگ ، که دشمن با دشمن خود مى‏جنگد .

غرر الحکم : 6421
منتخب میزان الحکمة : 586

روشی برای گوش کردن و مطالعة مؤثر

 
شما چهار بار سریعتر از سخنان یک سخنران می توانید فکر کنید.

برای گوش دادن مؤثر باید نیرو صرف کنید؛ برای جبران سرعت ارائه مطالب, شما باید به طور فعال تصمیم به گوش دادن بگیرید.

یادداشت برداری یک شیوه تقویت گوش دادن است و استفاده از رویکردی نظامدار در یادداشت کردن و مرور مطالب, توانایی فهم و یادآوری محتوای سخنرانی ها را به طور غیر قابل محاسبه ای افزایش خواهد داد.

 

 قبل از کلاس:

·  از نظر ذهنی خود را آماده شنیدن کنید.

·  در حالی که منتظر شروع جلسه بعدی درس هستید, خود را در مورد جلسه قبل ارزیابی کنید.

·  جهت حفظ آمادگی ذهنی خود درباره نکات اصلی درس و اصطلاحات فنی و غیره از تکالیف خواندنی مناسب و مختصر استفاده کنید.

·  هر کاری که برای بهبود هشیاری جسمانی و روانی خود می توانید انجام دهید (خستگی, گرسنگی, زمانِ روز, محل نشستن, همگی می  توانند روی انگیزة شما تأثیر داشته باشند).

·  دفترچه‌های یادداشتی را انتخاب بکنید (بخرید ) که به یادداشت برداری نظامدار شما کمک کنند؛ برای هر دوره تحصیلی یک دفترچه مستقل و دارای صفحات کامل پیشنهاد می شود. بهتر است که دفترچه یادداشت شما به شکل یکی از اشکال ذکر شده در قسمت پایانی این بروشور باشد.

·  آماده شنیدن باشید.

 

در طی کلاس:

·  شنیدن خود را معطوف به ساختار و اطلاعات سخنرانی کنید.

·  در مقابل حواسپرتی, واکنش های عاطفی یا خستگی مقاومت کنید.

·  در استفاده از شکل, علایم اختصاری و غیره ثبات قدم داشته باشید.

·  برای فهم نکات مهم درس به علایم کلامی, بدنی و دیداری استاد توجه کنید.

·  به نکات مهم و کلیدهای راهنما برچسب بزنید؛ نکات اصلی, مثالها.

·  هر گاه ممکن باشد محتوای درس را به زبان خود برگردانید, اما اگر نتوانستید, اجازه ندهید که نگرانی تان موجب عدم توجه تان گردد.

·  اگر احساس کردید که نمی توانید به قدر کافی یادداشت برداری نمائید. صفحه خود را به 5 قسمت تقسیم کنید و سعی کنید که هر قسمت را در 10 دقیقه پر نمائید. (یا اینکه روش خود را عوض کنید).

·  اگر مسئله ای را نفهمیدید, در آن باره سوال کنید.

·  بجای بستن سریع دفترچه یادداشت و آماده رفتن شدن, به دقت به اطلاعات ذکر شده در پایان کلاس گوش دهید: جملات خلاصه ممکن است ارزش ویژه ای در مشخص کردن نکات اصلی داشته باشند, آنها ممکن است سؤالات امتحان میان ترم باشند و غیره.

 
 بعد از کلاس

·  هر سؤال را که بدنبال سخنرانی برایتان مطرح شده از طریق پرسیدن از استاد یا همکلاسی ها, روشن کنید.

·  نکات از قلم افتاده یا اصطلاحات بد فهمیده شده را با استفاده از کتاب یا سایر منابع کامل کنید.

·  یادداشتهای خود را ویرایش کنید, نکات اصلی را برچسب بدهید, کلیدهای یادآوری و سئوالاتی جهت پاسخ دادن را اضافه کنید. نکات کلیدی را با رنگهای مختلف مشخص کنید.

·  عقاید و تعمقات خود را بنویسید, و آنها را از سخنان استاد متمایز سازید (با سخنان استاد قاطی نکنید).

 
 بطور دوره ای

·  یاداشتهای خود را مرور کنید: به کلیدهای یادآوری خود دقت کنید و ببینیدکه قبل از خواندن مجدد یادداشتها چقدر از آنها را می توانید یادآوری کنید.

·  به ظهور موضوعات, مفاهیم اصلی و روشهای ارائه در طی کل دوره تحصیلی و در جلسات متعدد درس دقت کنید.

·  سئوالهای تستی طرح کرده و به آنها پاسخ دهید. 

 

تهیه و تنظیم : مینا طراویان