مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

موتور زندگی را روشن نگه دارید

انگیزه


تاکنون چند بار یک فعالیت جدید را با شور و شوق آغاز کرده‌ اید؛ اما پس از مدت کوتاهی، انگیزه خود را از دست داده‌ اید؟ این موضوع اغلب باعث ناامیدی و عدم ادامه فعالیت می ‌شود؛ اما خوشبختانه با کمی فکر و عکس‌ العمل مناسب می توانید این احساس منفی را تغییر دهید.


وقتی ما کاری را با شور و شوق شروع می کنیم، تنها به جنبه ‌های مثبت آن فکر کرده و به دلیل این که هنوز آن کار را انجام نداده ‌ایم، از سختی‌ های آن ناآگاهیم؛ اما پس از مدتی خسته شده و احساس ناتوانی می کنیم. این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس می شود.

برای انجام هر کاری به انگیزه نیاز است. افزایش انگیزه در خود و دیگران، یک مهارت است. افراد در کار، منزل و هر جای دیگر از انگیزه برای رسیدن به نتیجه استفاده می کنند.

با انگیزه ماندن بسیار مهم است. زندگی ما همواره در معرض افکار منفی و استرس‌ های ناشی از آینده است. همه در زندگی خود،‌ با دودلی و تردید و ناامیدی روبه ‌رو شده ‌ایم؛ اما آنچه باعث موفقیت‌ های انسان می شود، توانایی حفظ انگیزه و حرکت روبه جلو است.

انگیزه

راه‌حل ساده ‌ای برای مقابله‌ با کمبود انگیزه وجود ندارد، حتی پس از غلبه بر کمبود انگیزه، به محض رویا رویی با اولین شکست، دوباره مشکل ظاهر می شود. کلید اصلی، فهم افکار و چگونگی پیش بردن و هدایت احساسات است. به وسیله یادگیری نحوه ایجاد افکار برانگیزاننده، خنثی کردن افکار منفی و تمرکز روی کاری که در حال انجام هستید، می توانید خود را از رکود نجات دهید، قبل از این که دچار آن شوید.

سه دلیل اصلی برای از بین رفتن انگیزه وجود دارد:

1- کمبود اعتماد به نفس؛ اگر شما باور نداشته باشید که پیروز می شوید، سعی کردن برایتان بی ‌مفهوم می شود.

2- کمبود تمرکز؛ اگر شما ندانید که چه می ‌خواهید، نمی توانید انگیزه لازم را داشته باشید.

3- مشخص نبودن جهت و مسیر؛ اگر شما ندانید که چه کار می ‌خواهید بکنید، چگونه انگیزه لازم برای انجام آن را کسب خواهید کرد؟

نحوه تفکر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فکر کنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید که لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد

حال به شما می ‌آموزیم که چگونه با هریک از این عوامل بازدارنده، مبارزه کنید.

انگیزه

اولین قاتل انگیزه، کمبود اعتماد به نفس است. این مورد وقتی اتفاق می ‌افتد که شخص تنها روی آنچه می ‌خواهد تمرکز کرده و آنچه را که در حال حاضر دارد، نادیده می ‌گیرد. وقتی شما تنها در مورد آنچه می ‌خواهید، فکر می کنید ذهنتان توضیحاتی برای چرایی آنچه به دست نیاورده‌ اید، خلق می کند. این موضوع باعث ایجاد افکار منفی می شود. اشتباهات گذشته، شکست ‌ها و ضعف‌ های شخصی، ذهن شما را احاطه می کند. در این حالت شما نسبت به رقبایتان حسادت می ‌ورزید و شروع به دلیل ‌تراشی برای عدم موفقیت خود خواهید کرد. در این وضعیت، تمایل به ایجاد، حس بدی خواهید داشت و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.

راه جلوگیری از این افکار، تمرکز روی داشته ‌ها و شکرگزاری به خاطر آنهاست. یک زمان خاص را برای تمرکز بر جنبه مثبت هر چیز در زندگی خود، قرار دهید. یک لیست ذهنی از توانایی ‌ها، موفقیت‌ های گذشته و پیشرفت ‌های فعلی ‌تان تهیه کنید. انسان ‌ها اغلب تمایل به نادیده گرفتن توانایی‌ ها و غرق شدن در اشتباهاتشان را دارند. تلاش در جهت شکرگزاری، به شما می ‌فهماند که چقدر در حال حاضر موفق و شایسته هستید. این کار اعتماد به نفس شما را دوباره خواهد ساخت و انگیزه لازم جهت دستیابی به موفقیت‌ های بعدی را در شما ایجاد خواهد کرد.

شاید عجیب باشد، اما نحوه تفکر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فکر کنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید که لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد. بهترین راه موفق شدن، داشتن افکار مثبت است.

کلید اصلی، برداشتن گام‌ های موثر است. با تمرکز ذهن روی یک هدف مثبت، به جای ترس، مغزتان را وادار به کاری ‌کنید، به طوری که ذهن، نقشه موفقیت را خلق ‌کند. به جای نگرانی درباره آینده، برای آن کاری کنید

انگیزه

دومین عامل از بین برنده انگیزه، کمبود تمرکز است. چقدر به جای تمرکز روی اهدافتان، روی آنچه نمی ‌خواهید تمرکز می کنید؟ ما غالبا به ترس‌ها فکر می کنیم. از این که فقیر شویم، مورد احترام قرار نگیریم یا تنها شویم، می ترسیم. مشکل این نوع تفکر این است که ترس به تنهایی کارایی ندارد. بیان ترس‌ ها باعث از بین رفتن انگیزه می شود.

اگر گرفتار ترس‌ های ناشی از افکارتان هستید، گام اول تمرکز انرژی روی ایجاد یک هدف مشخص است. با مشخص کردن هدف، به طور خودکار، سلسله ‌ای از کارها را تعریف می کنید. اگر شما ترس از فقر دارید، نقشه‌ ای برای افزایش درآمدتان بکشید. ادامه تحصیل، یافتن شغلی با حقوق بالاتر یا ایجاد یک وب‌ سایت مفید و پولساز می تواند یکی از این نقشه ‌ها باشد.

کلید اصلی، برداشتن گام‌ های موثر است. با تمرکز ذهن روی یک هدف مثبت، به جای ترس، مغزتان را وادار به کاری ‌کنید، به طوری که ذهن، نقشه موفقیت را خلق ‌کند. به جای نگرانی درباره آینده، برای آن کاری کنید. وقتی شما می‌ دانید که چه می‌ خواهند، انگیزه لازم برای آن عمل را کسب خواهید کرد.

آخرین قطعه از پازل انگیزه، جهت است. اگر معنای تمرکز، داشتن هدف باشد، مسیر و جهت یک استراتژی روز به روز برای رسیدن به آن است. نبود مسیر، قاتل انگیزه است چرا که بدون دانستن عمل بعدی در رسیدن به هدف دچار تاخیر می شویم. مثال این قضیه شخصی است که می‌ خواهد یک وبلاگ عمومی داشته باشد اما بیشتر وقتش را صرف خواندن در مورد وبلاگ ‌نویسی می کند تا این که شروع به ساختن آن وبلاگ کند.

انگیزه

کلید یافتن مسیر، تعیین فعالیت ‌هایی است که منجر به موفقیت می شود. برای هر هدف، فعالیت ‌هایی وجود دارد که منجر به موفقیت می شوند یا بالعکس جلوی موفقیت را می ‌گیرند. لیستی از فعالیت‌ هایتان تهیه کرده و آنها را بر پایه نتایج حاصله مرتب کنید. سپس روی فعالیت ‌هایی تمرکز کنید که منجر به دستاوردهای بزرگی می شوند.

این کار انرژی شما را به سمت موفقیت سوق می ‌دهد. بدون این کار، وقتتان تلف می شود و رسیدن شما به موفقیت با تاخیر مواجه خواهد شد.

وقتی انگیزه ‌تان روبه افول رفت، با برنامه ‌ای که شامل دو عمل مثبت است دوباره در مسیر حرکت قرار گیرید. اولی می تواند یک کار کوچک باشد اما دومی باید یک هدف بلندمدت ‌تر باشد. ابتدا آن کار کوچک را به سرعت انجام دهید. این عمل، ‌روحیه مثبتی در شما ایجاد می کند. بعد از آن به سمت رسیدن به هدف بلندمدت گام بردارید. این کار باعث جلوگیری از رخوت و رکود می شود.

با از بین بردن 3 عاملی که در بالا به عنوان از بین برندگان انگیزه از آنها یاد شد، می توانید به پیروزی دست یابید.

نکته هائی در جهت افزایش انگیزه

1) فکر کنید، تأمل نمائید و دریابید که آیا واقعاً می خواهید به تمایلاتتان دست یابید و آیا این خواسته ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

2) هدفتان را کاملاً روشن نمائید. نوشتن آن در این کار به شما کمک خواهد کرد.

3) اغلب به هدف و خواسته تان فکر کنید.

4) تصور کنید که به هدفتان دست یافته اید و ذهنتان را بر روی افکار متضاد آن مسدود سازید.

5) کتاب ها و مقالاتی را در مورد موضوع هدفتان بخوانید.

6) در مورد افراد موفق تحقیق کرده و سرگذشتشان را بخوانید.

7) به مزایائی که با دستیابی به اهدافتان به آنها می رسید فکر کنید.

8) به احساساتتان پس از دسترسی به هدفتان فکر کرده و آن را مجسم نمائید.

9) اظهارات مثبت را تکرار نمائید اظهاراتی چون ”من این خواسته را دارم و قدرت درونی برای رسیدن به هدفم را دارا می باشم“ این گفته را همیشه با ایمان و احساسات قدرتمند تکرار نمائید.

10) با انجام کاری کوچک در رابطه با هدفتان شروع کنید. موفقیت در امور کوچک منتهی به موفقیت های بزرگ می شود.

انگیزه موتوری قدرتمند است که شما را به سوی موفقیت و کامیابی در هر زمینه حرکت می دهد.

کار، منهای استرس


بخشی از ساعات ما در محیط کاری سپری می شود ومطمئنا این محیط، خالی از استرس و تنش نخواهد بود و از آنجایی که مدیریت این استرس ها و ایجاد فضای شغلی سالم در سلامت ما تاثیر گذار است ،روان شناسان توصیه می کنند برای ارتقاء سلامت روحی و روانی افراد بایستی توجه ویژه ای را نسبت به محیط کاری مبذول داشت.


استرس شغلی

وجود استرس امری طبیعی است و هرگز نمی‌توان آن را به طور کامل از زندگی بالاخص محیط کار حذف کرد اما می‌توان با اتخاذ تدابیری از شدت آن کاست. در این مقاله، سعی شده است به راهکارهایی اشاره گردد که می‌توانند تا حدودی از استرسهای شغلی شما در محیط کار بکاهند.

در انجام وظایف شغلی تان شتاب نکنید و در نهایت آرامش و در کمال امنیت خاطر به انجام امورات لازم بپردازید. درست است که می گویند هر کس با جدیت و پشتکار کار کند، نتایج بهتری عایدش می شود؛ اما شما از نتیجه برتری بهره مند خواهید شد، اگر با آرامش و آگاهی بیشتر در به انجام رساندن کارهایتان گام بردارید.

آرامش خود را حفظ کنید

بسیاری از افراد در قبال خواسته های همکاران خود در معذوریت می مانند و خود را مجبور به پذیرش درخواست مساعدت و کمک آنان می بینند که در نتیجه، متحمل فشار و استرس فراوان می شوند. بدین ترتیب، برای امتناع از استرس های مفرط، بهتر است سعی کنید در کمال احترام و ادب، به این درخواست ها به راحتی" نه "بگویید و اجازه ندهید آنها به حریم خصوصی و حد و مرز شما پا بگذارند.

در انجام امور شغلی تان و وظایف مربوطه بهتر است برای خود حد و مرزمشخص کنید

نفس عمیق بکشید

نتایج تحقیقات نشان داده است، اکثر کسانی که احساس استرس و تنش می کنند کمتر نفس عمیق می کشند و غالبا تنفس سطحی دارند. لذا بهتر است تصمیم بگیرید در طول روز چند باری ،حداقل 10 بار، نفس عمیق بکشید. هر بار که سعی می کنید نفس عمیق بکشید شما به طور طبیعی اکسیژن بیشتری را به بدن خود وارد می‌کنید. این کار فقط یک دقیقه طول می‌کشد اما تاثیر مثبت طولانی مدت و چندین برابری خواهد داشت.

بعد از فارغ شدن از شغلتان، سعی کنید بدون بر‌نامه نباشید.در کلاسهای دلخواه خود شرکت کنید، دوش بگیرید و یا خود را با خواندن کتاب و روزنامه، تماشای تلویزیون و... سرگرم کنید

پرده های اتاق کارتان را کنار بزنید و پنجره ها را باز کنید تا نور و هوای تازه وارد محیط کارتان شود. با گلهای زیبا و رنگارنگ محیط کارتان را تزئین کنید. همین تزئینات ساده اثرات مثبت شگرفی بر مغز دارند و باعث کاهش استرس می‌شوند.

به فضای محیط کارتان توجه کنید

انگار بسیاری از مردم هنوز یاد نگرفته اند زمان استراحت فقط زمان استراحت است نه چیز دیگر، چرا که اغلب افراد حتی در زمان استراحت نیز مشغول به کارند و به کارشان فکر می کنند و برنامه ریزی؛گویی که کارشان تمامی ‌ندارد. به این افراد باید بگوییم که حتی یک ماشین هم نیاز به استراحت دارد چه برسد به شما که انسانید! لذا بهتر است به هنگام ظهرچند دقیقه استراحت کنید و حتی اگر نیاز به خواب دارید، بخوابید و یا اگر فرصت کمی دارید برای لحظاتی هر چند کوتاه چشمان خود را روی هم بگذارید، همین استراحت چند لحظه ای برای کاهش استرس شما بسیار مفید است.

برای خودتان وقت بگذارید

فعالیت بدنی و جنب و جوش باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و فعالیت ذهن شده و متعاقب آن با ایجاد توازن در تبادلات شیمیایی بدن باعث کاهش استرس در فرد می‌شود.

فعال باشید تا سرحال و شادمان باشید

* به هنگام استراحت بهتر است از چای به جای قهوه استفاده نمایید و یا نوشیدنی ها‌یی همچون عشقه، اوکالیپتوس یا زنجبیل که باعث بالا رفتن انرژی می شوند، مصرف کنید .

چند توصیه مهم

* سعی کنید در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید و تا حد امکان از روشهایی استفاده کنید که باعث افزایش انرژی در شما شود .استرس شغلی

*برای سرحالی و شادمانی بیشتر بهتر است در هر ساعت یک لیوان آب خنک بنوشید.

* همانطور که می دانید استشمام هوای تازه و قدم زنی می تواند یک روز کاری پر انرژی را برای شما به دنبال داشته باشد. از کوچکترین بهانه برای کسب این انرژی استفاده کنید؛مثلا، ناهارتان در محوطه باز محل کارتان صرف کنید.

* برای تامین انرژی و جلوگیری از کاهش قند خونتان سعی کنید در بین روز از میان وعده‌های مقوی مثل خشکبار،غلات و میوه یا پروتئین استقاده کنید.

*برای خود اوقات فراغتی را در نظر گرفته و برنامه ریزی کنید.

*بعد از فارغ شدن از شغلتان، سعی کنید بدون بر‌نامه نباشید.در کلاسهای دلخواه خود شرکت کنید، دوش بگیرید و یا خود را با خواندن کتاب و روزنامه، تماشای تلویزیون و... سرگرم کنید، شما بدین طریق خواهید توانست انرژی لازم را برای روز کاری فردایتان فراهم آورید.

موضوعات روان شناسی در آیات قرآن

1- ارزیابی شخصیت براساس روان شناسی:

در داستان حضرت سلیمان میخوانیم :

«وانی مرسله الیهم بهدیه فناظره بم یرجع المرسلون فلما جاء سلیمان قال اتمدونن بمال فما آتانی الله خیر مما آتاکم بل انتم بهدیتکم تفرحون»(2)

«و در واقع من هدیه ای به سوی آنان میفرستم، پس بنگرم که فرستادگان با چیزی باز میگردند.»

و هنگامی که (فرستاده ملکه) نزد سلیمان آمد،(سلیمان) گفت: «آیا [مرا] با مال امداد میرسانید! پس آنچه خدا [به من] داده، بهتر است از آنچه به شما داده است؛ بلکه شما فقط به هدیه خود شادمان میشوید.»

2- شخصیت:

در سوره ی اسراء آیه ی 84 میفرماید:

«قل کل یعمل علی شاکلته فربکم اعلم بمن هو هدی سبیلا»

بگو:«همه برطبق (روش وخلق وخوی) خویش عمل میکنند؛ و پروردگارتان داناتر است، به کسی که او ره یافته تر است.»

توضیح «شاکله» ازماده «شکل» به معنای «مهارکردن حیوان» است.(3) به خود مهار «شکال»گفته میشود و از آنجا که روحیات و سجایا و عادت های هر انسانی او را به رویه ای خاص مقید میکند با آن «شاکله» گویند.(4)

3- واکنش های روانی، افشاگر راز درون :

خداوند متعال در این باره میفرماید:

«واذا ما انزلت سوره نظر بعضهم الی بعض هل یراکم من احد ثم انصرفوا صرف الله فلوبهم بانهم قوم لا یفقهون »(5)

«وهنگامی که سوره ای فرو فرستاده شود، برخی آن (منافق) آن برخی (دیگر) نگاه میکنند( در حالی که میگویند: ) آیا هیچ کس شما را می بیند! سپس منصرف میشوند(وبیرون میروند)؛ خدادلهایشان را (از رحمت) منصرف ساخته ؛ بخاطر آنکه آنان گروهی هستندکه فهم عمیق نمیکنند.»

4- تقسیم شخصیت براساس عقیده:

در قران کریم با توجه به اهمیت این موضوع ، شخصیت به سه دسته «مومن» ،«کافر» و «منافق» تقسیم شده است.

5- روانشناسی رنگ ها:

«قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما لونها قال انه یقول انها بقره صفراء فاقع لونها تسر الناظرین»(6)

گفتند:«برای ما از پروردگارت بخواه تا برای ما روشن بیان کند که رنگ آن (گاو) چگونه است!( موسی ) گفت که اومیگوید:«در حقیقت آن گاوی زرد است که رنگش یکدست است، که بینندگان را شاد سازد.»

بابررسی های انجام گرفته «رنگ زرد» باعث آرامش وسرور باطنی انسان میشود لذا معمولا در خوابگاه های روان درمانی ، از رنگ زرد برای لباس های بیماران استفاده میشود.(7)

6- روانشناسی رشد:

1-6 رشدکودک ومراحل آن(8):

«والله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئا وجعل لکم السمع والابصار والافئذه لعلکم تشکرون»(9)

«خداوند شمارا از رحم مادرانتان بیرون آورد درحالی که هیچ نمیدانستید، وبه شما گوش وچشم وقلب عطا فرمود تا اینکه شکر به جا آورید.»

2-6 رشد زبان:

«خلق الانسان علمه البیان»(10)

«انسان را خلق کرد، به اوگفتار را تعلیم داد.»

3-6 عوامل موثردر رشد زبان:

در رشد زبان یک سلسله عوامل مادی(رسش بدنی، هوش ، محیط خانواده و....) (11) که قابل اثبات در آزمایشگاه ها میباشد و عوامل غیرمادی (اراده خداوند وسخن گفتن در گهواره ) دخالت دارد.

4-6 خانواده:

خانواده از عوامل موثر در رشد انسان است. قران کریم با تاکید برایجاد خانواده ای سالم وآرام ، بر این نکته تاکید کرده است ومیفرماید:(14)

«ومن ایاته خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون»(15)

«و از نشانه های او این است که همسرانی از (جنس) خودتان برای شما آفرید، تا بدان ها آرامش یابید، ودربین شما دوستی و رحمت قرار داد؛ قطعا در آن [ها] نشانه هایی است برای گروهی که تفکر میکنند.»

5-6 رشدشخصیت:

تاکید قران بر این نکته که محرومیت جنسی لزوما موجب آسیب نیست. این نظریه برخلاف نظریه ی فروید» است ولی با نظر «مزلو» قابل تفسیر است.(16)

«ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله »(17)

«وکسانی که (وسایل) ازدواج نمی یابند،باید خویشتنداری کنند تا خدا از بخشش خود آنان را توانگر سازد.»

6-6 کفایت اجتماعی:

کفایت اجتماعی عبارت است از: «قابلیتی که کودک میتواند به وسیله ی آن از منابع محیطی بهره جوید ونتیجه ی رشدی خوبی به دست آورد.»(18)

از قران کریم نیز ویژگی نیاز به پیشرفت را در آدمی میتوان استنباط کرد:

«یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه»(19)

ای انسان! در حقیقت توبه سوی پروردگارت کاملا تلاش میکنی(ورنج میکشی) و او را ملاقات میکنی.

منابع

1- این عدد با توجه به شمارش آیات ارائه شده در کتاب "قران و روانشناسی" نوشته دکتر "محمد عثمان نجاتی" میباشد

2- نمل /35 و36

3- مصباح المنیر، قیومی ،ص 321. نشر دارالهجره،1405

4- تفسیر نمونه .ج 12 ،ص247

5- توبه/127

6- بقره/69

7- روانشناسی رنگها،ص 87

8- نحل/ 87

9 - الرحمن/3 و4

10 - المیزان ج19، ص717

11- آل عمران/46

12- مریم/29

13- لقمان/17-12 ونسا /35-34

14- روم /21

15- نور/33

16- انشقاق /6

17- روانشناسی رشد(2) بانگرش به منابع اسلامی، جمعی از نویسندگان،ج 2 ص978

18- روانشناسی رشد(2) بانگرش به منابع اسلامی، ص 965

19-روانشناسی رشد(2)بانگرش به منابع اسلامی، جمعی از نویسندگان،ج 2 ص636، دفتر همکاری حوزه ودانشگاه

ملاکهای ازدواج موفق

 

1- قبل از ازدواج هر دو نفر باید مستقل و پخته باشند.ازدواج در سنین پایین مانع حس استقلال و پختگی افراد می شود.هر چه سن ازدواج پایین تر باشد احتمال طلاق بیشتر است.

2- هر دو نفر به همان اندازه که دیگری را دوست دارند خودشان را هم دوست داشته باشند

3- هر دو نفر همانگونه که از با هم بودن لذت می برند از تنها بودن نیز لذت ببرند.

4- هر دو نفر یا حداقل یکی در شغل یا حرفه خود ثبات و رضایت داشته باشد.

5- هر دو نفر،خود را بشناسند و ارزیابی درستی از خود داشته باشند.

6- هر دو نفر بتوانند نظرات و خواسته های خود را قاطعانه بیان کنند.

7- هر دو نفر سعی کنند که خودخواه نباشند و خواسته های دیگری را برآورده کنند.

دقت کنید که این باور که با ازدواج تمام آرزوها برآورده می شود شبیه تصور آرمانی همه ما از ازدواج است یعنی چیزی دست نیافتنی و غیرممکن. اغلب نوجوانان و جوانان تصور می کنند سختی هایی را که در زندگی می کشند قرار است پس از ازدواج خاتمه پیدا کند و با ازدواج در واقع از بار تمامی مشکلات رهایی پیدا کنند.

عشق واقعی و گرم، ساختنی است نه یافتنی. زوجین باید روی کارهایی که باعث بیشتر شدن عشق واقعی و گرم می شود تمرکز کنند و برای عاشق شدن از خودشان شروع کنند. اغلب زوجین این تصور را دارند که عشق به یک باره، ناگهانی و همه جانبه در یک نفر به وجود می آید و خود فرد هیچ نقشی در عاشق شدن ندارد. در حالی که این طور نیست و این ماییم که تصمیم می گیریم به همسرمان عشق بورزیم و یا در ذهن از عشق و دوست داشتن، رویاها و خیالات موهوم داشته باشیم.شناخت آگاهانه ، انتخاب عاقلانه (علاقه،تعهد و تفاهم) و در نهایت زندگی عاشقانه را به دنبال دارد.

بهار مهدویت برتر از بهار طبیعت

بهار فصل نو شدن، انتظار و خواستن است. ظهور امام زمان(عج) مانند بهار احیاگر دل های مرده و تجلی بخش انسانیت است.

قرآن از زایش طبیعی فصل بهار به احیا و زنده شدن تعبیر کرده است. در قرآن کریم از ظهور حضرت حجت (عج) نیز تعبیر به احیا شده است. چون ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) پیامدهای گوناگونی دارد که حیات و رویش و زندگی جدید در آن احیا پیدا می شود.

در انقلاب امام زمان (عج) مردم به شکوفایی عقلی می‌رسند و در روایات تعبیر شده است که حضرت دست معنویشان را بر انسان‌ها می‌گذارند و آنها را به کمال عقلی می‌رساند و در روایات تعبیر شده که بشر با همه رشدی که در زمینه عقل داشته پیش از ظهور به ۲ حرف از الفبای علوم دست پیدا می‌کند و بعد از ظهور در ۲۷ مرحله تکامل علمی می‌رسد.

بشر هنگام ظهور به امنیت کامل می‌‌رسد و فصل تجاوزها و ظلم‌ها و ستم‌ها سپری می‌شود و بشر در تناسبات خود احساس امنیت می‌کند.

عدالت فراگیر در همه بخش های زندگی یکی دیگر از آثار ظهور است. همان‌طور که قرآن کریم از بهار تعبیر به زنده شدن می‌کند، از عدالت نیز چنین تعبیری دارد. یعنی جامعه‌ای که در تناسب و ارتباطش عدالت را رعایت نمی‌کند، جامعه‌ای مرده است. کشور و ملتی که عدالت را رعایت نمی‌کنند و قرآن از ظهور به زنده کردن زمین تعبیر می‌کند. همان‌طور که از بهار تعبیر به زنده شدن زمین شده است.

یکی دیگر از آثار ظهور امام زمان (عج) هدایت و راهیابی انسان‌ها از بالقوه بودن به الفعل شدن است. همان‌طور که قرآن از بهار تعبیر به زنده شدن می‌کند از هدایت نیز تعبیر به زنده شدن شده است. قرآن کریم می‌فرماید: هر کسی مرده‌ای را زنده کند گویا همه بشر را زنده کرده است که مراد از زنده کردن هدایت کرده است. انسانی که هدایت نشده باشد، مرده است.

هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) جامعه و ملت‌ها و مردم هدایت می‌شوند و راه صحیح رسیدن به حق را پیدا می‌کنند. در عصر ظهور، ملت‌ها و افراد مسالمت‌‌آمیز در صلح کامل با یکدیگر زندگی می‌کنند. مشکلی که انسان در طول تاریخ به آن دچار بوده و حالتی که پیوسته از آن رنج می‌برده، اختلاف مرزی، شخصی، نژادی، خانوادگی، قومی و سیاسی است که در زمان ظهور هم این اختلاف‌ها برچیده می‌شود و بشر به حیاتی نوین دست پیدا می‌کند و زندگی مسالمت‌آمیز را تجربه می‌کند.

در زمان ظهور به جای حاکمیت‌ شاهان، شهوت و غضب و تمایلات و هوس‌ها؛ خدا و عدالت حقیقت بر انسان حاکم می‌شود و همان‌طور که بهار نماد نوین زیستن و زنده شدن است، زمان ظهور نیز زمان شکوفایی‌، رویش‌ها و حیاتی نوین است.

قرآن کریم از بهار تعبیر به رستاخیز می‌کند؛ ظهور امام زمان (عج) نیز رستاخیزی نوین در زندگی بشر است که همراه شکوفایی علمی، عقلی و امنیت، عدالت، سعادت، هدایت و صلح و حاکمیت دینی است.

در روایات از امام زمان (عج) به عنوان بهار واقعی هستی یاد شده است و این تشبیه انسان را به مفاهیم والایی متوجه می کند.

حضرت حجت(عج) احیاگر جان های مرده است. همانطور که بهار موجب احیای طبیعت می شود، امام نیز جامعه را که از ظلم و فساد مرده است، احیا می کند و جامعه فاسد را به جامعه صالح تبدیل می کند، دل های انسان های فرسوده و جهل و دانایی را زنده می کند که در روایات براین مورد تاکید شده است.

روز ظهور امام زمان (عج) سرآغاز سرازیری نعمت ها و برکات و رحمت های خاص و ویژه الهی است. انسان ها همواره از نعمت های الهی برخوردار می شوند. اما به دلیل کم کاری های خود انسان ها از برخی برکات الهی بهره مند نشدند که ظهور امام آغاز سرازیری همه این نعمت ها است به حدی که برکات الهی از زمین و آسمان برای انسان ها سرازیر می شود همان طور که بهار شاهد سرازیری شکوفه های الهی هستیم.

ظهور امام زمان (عج) جشن انسانیت است، انسان ها در آن دوران لباس واقعی بصیرت، انسانیت و معنویت می پوشند و لباس نو در قامت رسای انسان های صالح برازنده است. این در حالی است که جشن واقعی انسانیت در این دوران شکل می گیرد و با ظهور امام انسانیت انسان کامل متجلی می شود.

بهار وجود امام زمان (عج) بعد از سختی ها و فتنه ها ظهور می کند. آن حضرت زمانی ظهور می کند که بسیاری از انسان ها و مستضعفان و انسان های مومن از ظلم ها و فتنه ها و پلیدی در رنج و عذاب و سختی باشند و پس از آن سختی، امام می آید و آرامش و آسایش و زندگی زیبا را برای انسان ها به ارمغان می آورد. بهار نیز پس از سختی ها و سرما و تاریکی ها پدیدار می شود.

فرا رسیدن بهار واقعی در گرو ظهور امام زمان (عج) است. پس از ظهور امام (عج) تغییر و تحولات زود گذر نیست بلکه قلب و احوال و دانایی و بصیرت انسان ها دگرگون می شود و معنای واقعی دعای سال تحویل در زمان ظهور امام زمان (عج) تحقق می یابد. در زمان ظهور علاوه بر دگرگونی در طبیعت با فرارسیدن بهارشاهد دگرگونی در رفتار انسان ها هستیم.

ظهور امام زمان(عج) را موجب خشنودی و رضایت همگان است. فرشتگان و آسمانیان به حال انسان ها پس از ظهور غبطه می خورند، انسان ها پس از ظهور به وجود امام زمان (عج) افتخار می کنند، همان طور که با فرارسیدن بهار خشنود می شوند. حضرت مایه انبساط خاطر همگان می شود و نارضایتی فقط مربوط به شیطان و شیطان پرستان است.

مردم در عصر ظهور هم خوبی ها را عیان می بینند. در روایات است که در عصر ظهور عدالت وارد خانه های مردم می شود همان طور که ورود سرما و گرما را به خانه های خود لمس می کنند و طعم امنیت و آسایش و رفاه را می چشند.

امام زمان (عج) عابدترین، حکیم ترین و عالم ترین انسان ها در کره زمین دانست. آن حضرت طاووس اهل بهشت و به طریق اولی برترین موجود است. همان طور که بهار زیباترین فصل است.