مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

موتور زندگی را روشن نگه دارید

انگیزه


تاکنون چند بار یک فعالیت جدید را با شور و شوق آغاز کرده‌ اید؛ اما پس از مدت کوتاهی، انگیزه خود را از دست داده‌ اید؟ این موضوع اغلب باعث ناامیدی و عدم ادامه فعالیت می ‌شود؛ اما خوشبختانه با کمی فکر و عکس‌ العمل مناسب می توانید این احساس منفی را تغییر دهید.


وقتی ما کاری را با شور و شوق شروع می کنیم، تنها به جنبه ‌های مثبت آن فکر کرده و به دلیل این که هنوز آن کار را انجام نداده ‌ایم، از سختی‌ های آن ناآگاهیم؛ اما پس از مدتی خسته شده و احساس ناتوانی می کنیم. این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس می شود.

برای انجام هر کاری به انگیزه نیاز است. افزایش انگیزه در خود و دیگران، یک مهارت است. افراد در کار، منزل و هر جای دیگر از انگیزه برای رسیدن به نتیجه استفاده می کنند.

با انگیزه ماندن بسیار مهم است. زندگی ما همواره در معرض افکار منفی و استرس‌ های ناشی از آینده است. همه در زندگی خود،‌ با دودلی و تردید و ناامیدی روبه ‌رو شده ‌ایم؛ اما آنچه باعث موفقیت‌ های انسان می شود، توانایی حفظ انگیزه و حرکت روبه جلو است.

انگیزه

راه‌حل ساده ‌ای برای مقابله‌ با کمبود انگیزه وجود ندارد، حتی پس از غلبه بر کمبود انگیزه، به محض رویا رویی با اولین شکست، دوباره مشکل ظاهر می شود. کلید اصلی، فهم افکار و چگونگی پیش بردن و هدایت احساسات است. به وسیله یادگیری نحوه ایجاد افکار برانگیزاننده، خنثی کردن افکار منفی و تمرکز روی کاری که در حال انجام هستید، می توانید خود را از رکود نجات دهید، قبل از این که دچار آن شوید.

سه دلیل اصلی برای از بین رفتن انگیزه وجود دارد:

1- کمبود اعتماد به نفس؛ اگر شما باور نداشته باشید که پیروز می شوید، سعی کردن برایتان بی ‌مفهوم می شود.

2- کمبود تمرکز؛ اگر شما ندانید که چه می ‌خواهید، نمی توانید انگیزه لازم را داشته باشید.

3- مشخص نبودن جهت و مسیر؛ اگر شما ندانید که چه کار می ‌خواهید بکنید، چگونه انگیزه لازم برای انجام آن را کسب خواهید کرد؟

نحوه تفکر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فکر کنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید که لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد

حال به شما می ‌آموزیم که چگونه با هریک از این عوامل بازدارنده، مبارزه کنید.

انگیزه

اولین قاتل انگیزه، کمبود اعتماد به نفس است. این مورد وقتی اتفاق می ‌افتد که شخص تنها روی آنچه می ‌خواهد تمرکز کرده و آنچه را که در حال حاضر دارد، نادیده می ‌گیرد. وقتی شما تنها در مورد آنچه می ‌خواهید، فکر می کنید ذهنتان توضیحاتی برای چرایی آنچه به دست نیاورده‌ اید، خلق می کند. این موضوع باعث ایجاد افکار منفی می شود. اشتباهات گذشته، شکست ‌ها و ضعف‌ های شخصی، ذهن شما را احاطه می کند. در این حالت شما نسبت به رقبایتان حسادت می ‌ورزید و شروع به دلیل ‌تراشی برای عدم موفقیت خود خواهید کرد. در این وضعیت، تمایل به ایجاد، حس بدی خواهید داشت و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.

راه جلوگیری از این افکار، تمرکز روی داشته ‌ها و شکرگزاری به خاطر آنهاست. یک زمان خاص را برای تمرکز بر جنبه مثبت هر چیز در زندگی خود، قرار دهید. یک لیست ذهنی از توانایی ‌ها، موفقیت‌ های گذشته و پیشرفت ‌های فعلی ‌تان تهیه کنید. انسان ‌ها اغلب تمایل به نادیده گرفتن توانایی‌ ها و غرق شدن در اشتباهاتشان را دارند. تلاش در جهت شکرگزاری، به شما می ‌فهماند که چقدر در حال حاضر موفق و شایسته هستید. این کار اعتماد به نفس شما را دوباره خواهد ساخت و انگیزه لازم جهت دستیابی به موفقیت‌ های بعدی را در شما ایجاد خواهد کرد.

شاید عجیب باشد، اما نحوه تفکر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فکر کنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید که لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد. بهترین راه موفق شدن، داشتن افکار مثبت است.

کلید اصلی، برداشتن گام‌ های موثر است. با تمرکز ذهن روی یک هدف مثبت، به جای ترس، مغزتان را وادار به کاری ‌کنید، به طوری که ذهن، نقشه موفقیت را خلق ‌کند. به جای نگرانی درباره آینده، برای آن کاری کنید

انگیزه

دومین عامل از بین برنده انگیزه، کمبود تمرکز است. چقدر به جای تمرکز روی اهدافتان، روی آنچه نمی ‌خواهید تمرکز می کنید؟ ما غالبا به ترس‌ها فکر می کنیم. از این که فقیر شویم، مورد احترام قرار نگیریم یا تنها شویم، می ترسیم. مشکل این نوع تفکر این است که ترس به تنهایی کارایی ندارد. بیان ترس‌ ها باعث از بین رفتن انگیزه می شود.

اگر گرفتار ترس‌ های ناشی از افکارتان هستید، گام اول تمرکز انرژی روی ایجاد یک هدف مشخص است. با مشخص کردن هدف، به طور خودکار، سلسله ‌ای از کارها را تعریف می کنید. اگر شما ترس از فقر دارید، نقشه‌ ای برای افزایش درآمدتان بکشید. ادامه تحصیل، یافتن شغلی با حقوق بالاتر یا ایجاد یک وب‌ سایت مفید و پولساز می تواند یکی از این نقشه ‌ها باشد.

کلید اصلی، برداشتن گام‌ های موثر است. با تمرکز ذهن روی یک هدف مثبت، به جای ترس، مغزتان را وادار به کاری ‌کنید، به طوری که ذهن، نقشه موفقیت را خلق ‌کند. به جای نگرانی درباره آینده، برای آن کاری کنید. وقتی شما می‌ دانید که چه می‌ خواهند، انگیزه لازم برای آن عمل را کسب خواهید کرد.

آخرین قطعه از پازل انگیزه، جهت است. اگر معنای تمرکز، داشتن هدف باشد، مسیر و جهت یک استراتژی روز به روز برای رسیدن به آن است. نبود مسیر، قاتل انگیزه است چرا که بدون دانستن عمل بعدی در رسیدن به هدف دچار تاخیر می شویم. مثال این قضیه شخصی است که می‌ خواهد یک وبلاگ عمومی داشته باشد اما بیشتر وقتش را صرف خواندن در مورد وبلاگ ‌نویسی می کند تا این که شروع به ساختن آن وبلاگ کند.

انگیزه

کلید یافتن مسیر، تعیین فعالیت ‌هایی است که منجر به موفقیت می شود. برای هر هدف، فعالیت ‌هایی وجود دارد که منجر به موفقیت می شوند یا بالعکس جلوی موفقیت را می ‌گیرند. لیستی از فعالیت‌ هایتان تهیه کرده و آنها را بر پایه نتایج حاصله مرتب کنید. سپس روی فعالیت ‌هایی تمرکز کنید که منجر به دستاوردهای بزرگی می شوند.

این کار انرژی شما را به سمت موفقیت سوق می ‌دهد. بدون این کار، وقتتان تلف می شود و رسیدن شما به موفقیت با تاخیر مواجه خواهد شد.

وقتی انگیزه ‌تان روبه افول رفت، با برنامه ‌ای که شامل دو عمل مثبت است دوباره در مسیر حرکت قرار گیرید. اولی می تواند یک کار کوچک باشد اما دومی باید یک هدف بلندمدت ‌تر باشد. ابتدا آن کار کوچک را به سرعت انجام دهید. این عمل، ‌روحیه مثبتی در شما ایجاد می کند. بعد از آن به سمت رسیدن به هدف بلندمدت گام بردارید. این کار باعث جلوگیری از رخوت و رکود می شود.

با از بین بردن 3 عاملی که در بالا به عنوان از بین برندگان انگیزه از آنها یاد شد، می توانید به پیروزی دست یابید.

نکته هائی در جهت افزایش انگیزه

1) فکر کنید، تأمل نمائید و دریابید که آیا واقعاً می خواهید به تمایلاتتان دست یابید و آیا این خواسته ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

2) هدفتان را کاملاً روشن نمائید. نوشتن آن در این کار به شما کمک خواهد کرد.

3) اغلب به هدف و خواسته تان فکر کنید.

4) تصور کنید که به هدفتان دست یافته اید و ذهنتان را بر روی افکار متضاد آن مسدود سازید.

5) کتاب ها و مقالاتی را در مورد موضوع هدفتان بخوانید.

6) در مورد افراد موفق تحقیق کرده و سرگذشتشان را بخوانید.

7) به مزایائی که با دستیابی به اهدافتان به آنها می رسید فکر کنید.

8) به احساساتتان پس از دسترسی به هدفتان فکر کرده و آن را مجسم نمائید.

9) اظهارات مثبت را تکرار نمائید اظهاراتی چون ”من این خواسته را دارم و قدرت درونی برای رسیدن به هدفم را دارا می باشم“ این گفته را همیشه با ایمان و احساسات قدرتمند تکرار نمائید.

10) با انجام کاری کوچک در رابطه با هدفتان شروع کنید. موفقیت در امور کوچک منتهی به موفقیت های بزرگ می شود.

انگیزه موتوری قدرتمند است که شما را به سوی موفقیت و کامیابی در هر زمینه حرکت می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد