مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

خستگی؛ سیگاری‌ها را وسوسه می‌کند

یکی از شایع‌ترین مواردی که افراد سیگاری را ترغیب به سیگارکشیدن می‌کند، خستگی و احساس خستگی است. اما برای مبارزه با این وسوسه راه‌هایی نیز وجود دارد.

احساس خستگی به معنی خسته‌شدن از یکنواختی، کسالت و تکرار است. تکرار و یکنواختی از عادت‌های قدیم شما شکل می‌پذیرد. به عنوان مثال، شما ممکن است بعد از اتمام کار روزانه و بازگشت به منزل از برنامه هر روزه و تکراری خود پیروی کنید یعنی اول غذایی بخورید، بعد مدتی تلویزیون تماشا کنید و دست آخر به رختخواب بروید. این یکنواختی نه تنها برای شما ملال‌انگیز است بلکه به نحوی از شما دعوت می‌کند که سیگار را در بخشی از این برنامه قرار دهید. به عنوان مثال، آیا می‌توانید بدون روشن‌کردن سیگار تلویزیون تماشا کنید؟ آیا قادر هستید یک وعده غذایی خود را بدون کشیدن سیگار تمام کنید؟ آیا سیگار را برای غلبه بر یکنواختی و پرکردن اوقات فراغت به کار می‌برید؟ آخرین باری را که احساس کسالت کردید و دستان شما کار به خصوصی به جز روشن کردن سیگار نداشت، به خاطر آورید. آیا درگیر یک عادت قدیمی شده‌اید؟ آیا احساس تنهایی و انزوا می‌کنید؟ آیا احساسات غم، تنهایی و انزوا در ایجاد خستگی و ملامت می‌تواند سهمی داشته باشد؟ اگر در برنامه روزانه خود سیگار را برای غلبه بر خستگی‌ها گنجانده‌اید و احساس انزوا و تنهایی می‌کنید، وقت آن رسیده است که تغییراتی در برنامه زندگی خود بدهید. تغییر در برنامه‌های یکنواخت زندگی به شما کمک می‌کند که احساس بهتری در مورد خودتان داشته باشید و برای پرکردن اوقات فراغت از خطر افتادن به دام سیگار در امان باشید.

7  فرمان علیه سیگار

1)     از خطر افتادن به دام سیگار زمانی که دستان شما به کاری مشغول نیستند، بر حذر باشید

 آگاه بودن از این عامل خطر، شما را از روشن‌کردن خود به خودی سیگار زمانی که دچار احساسات منفی هستید، نجات می‌دهد.

2)     برنامه روزانه خود را تغییر دهید

برای حذف سیگار در برنامه روزمره، به ایجاد تغییراتی در خود برنامه نیاز است. به عنوان مثال، اگر هر روز صبح بعد از برخاستن از رختخواب مسواک می‌زنید و سپس سیگار خود را روشن می‌کنید و یک فنجان چای میل می‌کنید،این برنامه را تغییر دهید. می‌توانید بعد از برخاستن و مسواک‌زدن، یک لیوان آب میوه میل کنید. مقداری پیاده‌روی کنید و سپس چای خود را بنوشید.

3)     خود را مشغول سازید

 خود را با کارهایی که امکان سیگار کشیدن را مشکل می‌سازد، مشغول کنید. این فعالیت‌ها شامل شستن ظروف، حل کردن جدول یا نوشتن یک نامه است.

4)     ورزش کنید

این به معنی یک بار برنامه ورزشی رسمی نیست. به طور مثال، می‌توانید به جای استفاده از آسانسور از پلکان استفاده کنید یا در حالی که نشسته‌اید بدن خود را در وضعیت انبساط و کشیدگی قرار دهید.

5)     از وضعیت‌های ناراحت‌کننده دور شوید

اگر احساس انزوا و تنهایی می‌کنید احتمالا برای رسیدن به آرامش به دنبال سیگار خواهید رفت. برخیزید و از آن محل دور شوید، به کسی تلفن بزنید، به پیاده‌روی بروید، آشپزی کنید یا با فعالیت دیگری خود را مشغول سازید.

6)     دلایل ترک سیگار را برای خود بازگو کنید

بسیاری از سیگاری‌ها به صورت ناخودآگاه سیگار می‌کشند و اگر بتوانند علل استعمال دخانیات را برای خودشان فهرست کنند، راحت‌تر می‌توانند جلوی وسوسه سیگار کشیدن را بگیرند.

7)     از حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند شوید

زمانی که احساس تنهایی و ملامت می‌کنید، نزد دوست یا اعضای خانواده بروید. به جای اینکه از سیگار به عنوان «یک دوست تسلی‌بخش» کمک بگیرید، از حمایت آن­ها بهره‌مند شوید.

تهیه و تنظیم: میناطراویان

تکنیک های ضد خجالت برای خجالتی ها

در دنیای پرفراز و نشیب امروزی، بایستی مهارتهای زندگی را برای داشتن زندگی بهتر یاد بگیریم. مقدمه لازم نیست، تسلط بر تکنیک های ضد خجالت و کسب مهارت های معاشرتی، مثل کسب سایر مهارت ها، نیازمند پشتکار و تمرین مداوم و لازمه زندگی است. همین الان شروع کنید:

1- روی یک هنر متمرکز شوید و آن را خوب یاد بگیرید.

2- موسیقی، نقاشی، خطاطی و هنرهای دیگر، اعتماد به نفس تان را به وضوح افزایش خواهد داد.

3- به دیگران کمک کنید.

منتظر نشوید که از شما کمک بخواهند. به دنبال کمک کردن به این و آن، باید بدویداین یک دستورالعمل است.

ماشین یک نفر وسط خیابان خراب شده و روشن نمی شود و حالا راننده منتظر است کسی بیاید کمکش کند و ماشین را هُل بدهد.

همسایه تان از بازار برمی گردد و دستش حسابی پُر است و زنبیل دارد از دستش می افتد.

پیرمرد مغازه دار، زورش نمی رسد که به تنهایی، کرکره مغازه را بدهد بالا، خب، چرا معطلید؟ مگر نمی خواستید تمرین های ضد خجالت تان را شروع کنید؟ چه بهتر از این؟ با این تیر، خیلی بیشتر از یکی دو نشان را خواهید زد. مطمئن باشید. خرجش فقط دو کلمه است: کمک نمی خواهید؟ (البته لبخند و ارتباط چشمی را هم هنگام ادای این دو کلمه فراموش نکنید). نمی دانید چقدر موثر است.

4- با خجالتی ها همان طور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.

دوست دارید با لبخند به استقبال تان بیایند؟ به شما توجه کنند؟ به حرف های تان صمیمانه گوش کنند و صمیمانه با شما هم کلام شوند؟ و چیزهایی از این قبیل؟ بسیاری می گویند خجالتی ها، خجالتی ها را خوب می شناسند. خجالتی های جمع را پیدا کنید و با آن ها همان طوری رفتار کنید که دل تان می خواهد با شما رفتار شود.

5- وقتی به یک محفل رودربایستی دار، مثلا به یک مهمانی رسمی، دعوت می شوید، وقت تان را طوری تنظیم کنید که زود برسید.

این نکته در عین سادگی، بسیار مهم است. حداقل فایده اش این است که با سنگینی فضای جلسه، زودتر آشنا می شوید و کم کم ترس تان از آن جمع می ریزد. امتحان کنید! وقتی یک جمع خلوت در حضور شما آرام آرام شلوغ می شود، حس خجالت تان خیلی کم تر است نسبت به وقتی که ناگهان به یک مجلس شلوغ وارد می شوید. معمولا آن هایی که دیرتر به چنین محافلی وارد می شوند، استرس بیشتری را پشت سر می گذارند و آن هایی که زودتر می رسند، راحت تر با تازه واردها ارتباط برقرار می کنند.

6- از هم صحبت خود تعریف کنید.

اغلب آدم ها وقتی ازشان تعریف می کنید، ذوق می کنند و بیشترشان آن قدر ذوق می کنند که به هیچ قیمتی حاضر نمی شوند هم صحبتی با شما را از دست بدهند. ضمنا هنگام تعریف و تمجید از این و آن، به هیچ وجه لازم نیست دروغ بگویید. اگر کمی دقت کنید، مطمئنا در هر آدمی بالاخره یک چیزی پیدا می کنید که قابل تعریف باشد. البته تعریف های تان هم نباید خیلی بی ربط باشد. مثلا وقتی کسی دارد درباره یک موضوع فلسفی با شما صحبت می کند، خیلی بی ربط است اگر بگویید: پیراهن تان چقدر قشنگ است! مثلا بهتر است خودتان را به موضوع مورد بحث، علاقه مند نشان بدهید و از جالب بودن آن موضوع صحبت کنید.

7- نقش آفرینی کنید.

نقش آفرینی، یک اسلحه مخفی است که حتی مطمئن ترین و با اعتماد به نفس ترین آدم هایی هم که شما سراغ دارید، از آن بهره می گیرند. شما دل تان می خواهد وقتی به یک جمع وارد می شوید، چگونه رفتار کنید؟ مطمئن؟ با لبخند باز؟ صمیمانه؟ خوش برخورد؟ و…؟ خب، همه ی این ها را می توانید در خلوت خودتان و در مقابل آینه تمرین کنید. کم کم شما همانی خواهید شد که دل تان می خواهد

8- هیچ وقت هیچ کس را تحقیر نکنید و خصوصا در حضور جمع از چنین کارهایی پرهیز کنید.

همه ما آدم ها، به آرامش و کمک دیگران احتیاج داریم. مطمئنا وقتی شما کسی را تحقیر یا مسخره کنید، او هم به دنبال بهانه ای خواهد گشت تا این لطف شما را جبران کند! انرژی منفی برای این و آن نفرستید تا انرژی منفی برای تان نفرستند. موقع انتقاد کردن از این و آن هم، یادتان باشد که نباید از هیچ کس در حضور جمع انتقاد کرد.

9- خیلی هم ایده آل گرا نباشید.

قرار نیست با هر حرفی که می زنید، همه را متحول کنید. برای هیچ کس دیگری هم قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. مطمئن باشید که دیگران هم استانداردهای شان را این قدر دست بالا تعریف نمی کنند. وقتی در یک جمع حضور دارید، کسی از شما انتظار ندارد که فوق العاده باشید. برای جمع، این مهم است که شما با آن ها همراه باشید. این را هم یادتان باشد که خیلی از خانم ها و آقایان اصلا با آدم های پُرحرف و شوخ و مجلس آرا میانه ی خوبی ندارند و یک خبر خوب دیگر اینکه سکوت و کم حرفی شما را معمولا به پای فروتنی، حجب و حیا و بزرگ منشی تان می گذارند و چه صفتی بهتر از این چند صفت؟ راستی یادتان باشد که، در ملاقات اول تان با هیچ کس زیاد حرف نزنید و اطلاعات شخصی تان را رو نکنید. چه لزومی دارد؟ این کار را متاسفانه بعضی ها برای پنهان کردن آن حس خجالت درونی شان انجام می دهند، غافل از این که دیگران، این کار را غالبا این طور تفسیر و تعبیر می کنند که فاعلان این فعل، آدم های کم ظرفیت و سرخورده یا آدم های گوشه گیر و تنهایی هستند

10- ارتباط چشمی در برقراری یک ارتباط موثر، خیلی مهم است.

حتما به چشم طرف مقابل تان نگاه کنید. چه وقتی دارید صحبت می کنید، چه وقتی که دارند با شما صحبت می کنند. این ارتباط چشمی را ترجیحا با یک لبخند ملایم و حالت دوستانه همراه کنید. اگر به هر دلیلی از برقراری یک ارتباط چشمی مناسب ناتوان هستید، سعی کنید به پیشانی طرف مقابل تان نگاه کنید. از معجزه ی نفس های عمیق هم غافل نشوید؛ چون به هنگام حملات استرس واقعا سودمند است. عادت کنید که با نفس های عمیق، آرامش را به وجودتان برگردانید. این تمرین را می توانید خیلی راحت در حضور جمع، بارها و بارها انجام بدهید. مطمئن باشید که هیچ کس نمی فهمد این کار شما چه معنایی دارد. باور کنید که اصلا کسی حواس اش به شما نیست. راحت باشید.

11- اگر خجالتی باشید، احتمالا تنهایی را به فعالیت های جمعی ترجیح می دهید.

می توانید، از این فرصت مغتنم استفاده کنید و چیزی یاد بگیرید. آدم هایی که تنهایی را دوست دارند، معمولا روحیه شان با هنرآموزی جور است. روی یک هنر متمرکز شوید و آن را خوب یاد بگیرید. موسیقی، نقاشی، خطاطی و هنرهای دیگر، اعتماد به نفس تان را به وضوح افزایش خواهد داد. تا می توانید کتاب بخوانید و اطلاعات کسب کنید. روزنامه، مجله، برنامه های آموزشی، اینترنت و… به زودی، روزی می آید که باید حرفی برای گفتن داشته باشید. خودتان را برای آن روز آماده کنید.

12- شکست های تان را تدبیر کنید( فورا" مایوس نشوید)

وقتی دارید برای کسب مهارت های ضد خجالت تلاش می کنید، یادتان باشد که مثل هر تلاش دیگری، ممکن است شکست هایی هم در سر راه تان باشد. ولی قرار نیست شما از میدان فرار کنید. تا رسیدن به پیروزی نباید دست از تلاش بردارید

فراموش نکنید که نوابغ هم بارها و بارها در مسیر تلاش های شان شکست خورده اند؛ اما دست از کار نکشیده اند. این را هم یادتان باشد که شکست شما ممکن است ناشی از شرایط باشد، نه ناشی از اشتباه شما. مثلا ممکن است شما نتوانید در میان بحث دو نفر دیگر وارد شوید و آن ها را همراهی کنید تنها به این علت که بحث آن ها خصوصی بوده و یا ممکن است سر صحبت را با کسی باز کرده باشید که او در آن لحظه به گرفتاری ها و مشکلات دیگر زندگی اش فکر می کرده و اصلا دل و دماغ صحبت کردن نداشته است و… به هر حال، سعی کنید از هر شکست تان، مثل نابغه ها، درس تازه ای بگیرید و آن درس تازه را در تمرین های بعدی به کار ببندید.

13- همیشه آماده و به روز باشید. مطلع و گوش به زنگ.

داشتن اطلاعات به شما کمک می کند که همیشه حرف های شنیدنی در آستین داشته باشید. سوال های حاضر و آماده هم غنیمت هستند. از این قبیل سوال ها همیشه همراه داشته باشید.  

طرح یک سوال صمیمانه و مودبانه معمولا نقطه ی شروع مناسبی برای ورود به بحث دیگران است و هر قدمی هم که برای چنین هم کلامی هایی بردارید، مطمئنا قدم بعدی آسان تر و آسان تر می شود

از سلیقه ها و علاقه های دوروبری های تان هم باید باخبر باشید. این طوری راحت تر می توانید هم صحبت شان شوید

وقتی می خواهید سر صحبت را با یک جماعتی باز کنید یا وقتی که می خواهید در یک بحث گروهی شرکت کنید، باید این را ارزیابی کنید که آیا آن ها هم مایل هستند حرف های شما را بشنوند و اصلا آیا شما خوب به حرف های آن ها گوش داده اید یا نه. بی محابا حرف شان را قطع نکنید. بهتر است مودبانه و آرام آرام به هر بحثی وارد شوید.

14- خودتان را اصلاح کنید.

نمی توانید همه را مجبور کنید همان طوری که شما دل تان می خواهد رفتار کنند. نمی توانید همه را وادار کنید نسبت به حرف ها و رفتارهای شما همان طوری واکنش نشان بدهند که شما دوست دارید. چرا که اولا همه ی آدم ها مثل هم نیستند و مثل هم فکر نمی کنند و ثانیا آن چه مهم است، تلاش و تمرین شما است و توجه به این نکته که آیا شما دارید کارتان را درست انجام می دهید یا نه؟

انتظار نداشته باشید وقتی که در یک مهمانی، کنجی نشسته اید و با هیچ کس حرف نمی زنید، دیگران بیایند و شما را از پوسته ی تنهایی بیرون بیاورند. خودتان هم باید کمک کنید. انجام دادن تمرین هایی که از آن ها حرف می زنیم، به عهده ی خودتان است، نه دیگران. ضمنا حواس تان به این نکته هم باشد که سطح توقع تان را از دیگران تصحیح کنید. در هر مهمانی، ممکن است که بغل دستی شما هم خودش خجالتی باشد؛ نزدیک به 50 درصد آدم ها، کم و بیش، با درجات مختلفی، خجالتی هستند. پنجاه درصد یعنی نصف آدم های هر جمع. کم نیست! شما هیچ وقت در اقلیت نیستید.

معاشرتی شدن، یک مهارت است که با تمرین به دست می آید. به مهارت های ضد خجالت هم باید یکی یکی تسلط پیدا کنید. به دست آوردن یک مهارت ممکن است یک سال طول بکشد، در حالی که به دست آوردن یک مهارت دیگر، ممکن است فقط دو روز وقت تان را بگیرد. هر چه سخت تر به دست بیاورید، سخت تر از دست می دهید. این یادتان باشد.

تهیه و تنظیم : میناطرویان

ایدز و جوانان

مقدمه:

جوانان در مبارزه علیه بیماری ایدز بزرگترین امید جهان به شمار می‌روند. جوانان امروز وارث بیماری مرگباری هستند که خود، دوستان و نیز الگوهای اخلاقی‌شان را به کام مرگ می‌کشاند. تخمین زده شده است که حدود 8/11 میلیون نفر از جوانان 15 تا 24 سال آلوده به (HIV) در سراسر دنیا زندگی می‌کنند. هر روز قریب 15000 نفر به عامل این بیمار ی آلوده می‌شوند، که از این تعداد حدود 6000 نفر جوانان بین سنین 15 تا 24 سال می‌باشند. تنها تعداد اندکی از آنها از آلوده بودن خود به این ویروس آگاه هستند. بسیاری از آنها نمی‌دانند این بیماری چگونه گسترش می‌یابد و هرگز باور ندارند که خودشان هم در معرض خطر هستند.

ما معتقدیم باید آموزش و مداخلات پیشگیرانه را از جمعیت نوجوان و جوان شروع کرد چون:

نوجوانان راحت تر از بزرگسالان می آموزند.

آموزش در نوجوانان می‌تواند نتایج خوبی در آینده داشته باشد.

نوجوانان آمادگی شدید برای ابتلا به بیماری دارند.

در کشورهای در حال توسعه درصد زیادی از جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند.

ایدز چیست؟

ایدز یک بیماری عفونی و مسری است که باعث تحلیل شدید توان و قدرت سیستم ایمنی بدن انسان شده و فرد را در مقابل انواع بیماریها (عفونت‌های فرصت‌طلب) بی‌دفاع می‌سازد. عامل ایدز ویروس HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان می‌باشد.

راههای انتقال ویروس:

خون و فرآورده‌های خونی:

اصولاً هر جسم برنده و نوک تیز اگر به این ویروس آلوده باشد می‌تواند باعث ورود ویروس به بدن انسان گردد. (ابزار و لوازم حجامت، سوراخ کردن گوش، خالکوبی، تیغ سلمانی، ابزار دندانپزشکی، جراحی و مامایی).

این وسایل باید یکبار مصرف باشند و یا با شرایط استاندارد استریل شوند و به طور مشترک برای چند نفر استفاده نشوند. مهمترین راه انتقال HIV در ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان استفاده افراد معتاد از سرنگ مشترک جهت تزریق مواد مخدر می‌باشد. به طوریکه در ایران 75% موارد آلودگی از این طریق بوده است.

تماس جنسی:

شایع‌ترین راه آلودگی در دنیا تماس جنسی است (حدود 80% موارد) خطر انتقال بیماری از تماس‌های جنسی غیرعادی (مثلاً همجنس بازان) بیشتر است.

مادر به کودک:

مادر آلوده می‌تواند در دوران حاملگی یا حین زایمان و پس از آن (از طریق شیر) ویروس را به کودک خود منتقل کند.

ویروس از طریق تماس‌های عادی زیر منتقل نمی‌شود:

کارکردن با یکدیگر.

زندگی دسته جمعی.

هم صحبت شدن و معاشرت‌های اجتماعی.

همسفر بودن، نشستن در کنار یکدیگر.

غذا خوردن و آشامیدن.

اشک و بزاق.

از راه هوا (عطسه و سرفه).

استفاده از سرویس‌های بهداشتی مشترک مثل حمام، توالت، استخرها.

توسط حیوانات و حشرات.

استفاده از تلفن‌های عمومی.

با توجه به موارد فوق نیازی به جداسازی افراد آلوده یا بیمار از افراد سالم و یا خانواده آنان وجود ندارد.

تشخیص آلودگی به HIV:

افراد آلوده به ویروس ایدز تا زمان بروز بیماری، هیچگونه ظاهری مشخص ندارند. تشخیص فقط با انجام یک آزمایش خون امکان‌پذیر است در این آزمایش وجود آنتی‌بادی‌های ضد ویروسی در خون بررسی می‌شود. اما جواب منفی آزمایش الزاماً به معنی سالم بودن فرد نیست و باید 3 تا 6 ماه بعد آزمایش تکرار گردد.

.

چه کنیم که به ویروس HIV آلوده نشویم (پیشگیری اولیه):

1-      رعایت شئونات اخلاقی و پایبندی به کانون خانواده.

2-      استفاده از وسایل از قبیل تیغ، مسواک، خلال دندان و ... به صورت انفرادی.

3-      استفاده از سر سوزن و سرنگ‌های یکبار مصرف فقط جهت یکبار تزریق.

4-      دریافت خدمات بهداشتی درمانی فقط از افراد و مراکز قانونی و ذیصلاح بهداشتی درمانی.

5-      عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر که می‌تواند منجر به استفاده تزریقی و انتقال ایدز شود.

6-      استفاده از کاندوم در تماسهای جنسی تاحدود زیادی می‌تواند از انتقال آلودگی پیشگیری نماید.

7-      در صورت داشتن هرگونه رفتار پرخطر مراجعه به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری.

آیا از مسائل برداشت های شخصی دارید؟

آیا بیش از اندازه حساس هستید؟
آیا از مسائل برداشت های شخصی دارید؟ بیش از اندازه به تحلیل موقعیت می پردازید؟ احساس می کنید تدافعی هستید؟ در اینصورت می توان گفت شما جزء گروهی از افراد هستید که به آن افراد حساس گفته می شود.
آنچه همه افراد حساس در آن مشترکند این است که به نکات ظریفی توجه می کنند که دیگران توجه نمی کنند – یک نگاه، یک احساس، یک پیام ضمنی... . مثل این که یک عینک اضافه بر چشم داشته باشند.
افراد حساس دارای تفاوت هایی با بقیه افراد هستند. محققان دریافته اند افراد دارای این ویژگی، به زمان بیشتری برای تصمیمگیری نیاز دارند، بیشتر نیاز دارند تنها باشند تا فکر کنند، و معمولا درمورد بعضی چیزها مثل به یادداشتن روز تولد دیگران بیشتر احساس وظیفه می کنند.
به این افراد ممکن است برچسب خجالتی بودن یا حتی عصبی بودن زده شود، اما این برچسب ها نادرستند. درصورتی که خجالتی بودن رفتاری اکتسابی و آموختنی است؛ اما افراد حساس با این حساسیت زاده می شوند.
افراد حساس برای محافظت از خود، اغلب یا کناره گیری کرده یا تهاجمی عمل می کنند. همه راه هایی که این افراد برای محافظت از خود از آن استفاده می کنند ماهیتا تدافعی هستند (مثلا کم اهمیت نشان دادن مساله، سرزنش، تلاش بسیار برای رسیدن به موفقیت، عدم رقابت)- این رفتارها  باعث تشدید این شرایط می شوند، بگونه ای که معمولا باعث آسیب دوبارۀ فرد حساس می شوند – بار اول هنگامی که احساس تحقیر می کنند ( و این احساس باعث واکنش دفاعی می شود)، و بار دوم هنگامی که فرد مقابل به این رفتار به شکلی تهاجمی پاسخ می دهد.
اما نکته ای که باید به افراد حساس یادآور شد این است که "دست از تظاهر کردن به اینکه حساس نیستید بردارید". البته گاهی این لازم است. اما افراد حساس با انتخاب درست محیط، کاهش استرس از طریق کارهایی مثل یوگا و ورزش، و با دقت در انتخاب کسانی که وقت خود را با آنها می گذرانند میتوانند مقاوم تر شوند. همچنین درمان شناختی رفتاری (که طی آن می آموزید با افکار منفی خود بطور منطقی برخورد کنید) و نیز داروهای ضدافسردگی می توانند کمک کنند.  
 
 
تهیه و تنظیم: میناطراویان

دختران و مسئله حجاب


یکى از مسایل مهمى که هر دخترى در دوران زندگى خود باید آن را مدّ نظر قرار دهد، مسئله «حجاب» است .
قرآن کریم که بعنوان یکى از مهمترین سندهاى زنده الهی، در میان مردم به امانت گذاشته شده است، مسئله حجاب و حفظ دختران از دید نامحرمان را مورد تأکید قرار داده و مى ‎ فرماید :
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها . [1]
(و به زنان مؤمن بگو تا چشمهاى خود را (از نامحرم) و دامن و اندامشان (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت خود را جز آنچه ظاهر مى ‎ شود، بر بیگانگان آشکار نسازند . )
گروهى از زنان و دختران جوان، حجاب و پوشش اسلامى را مغایر با آزادى اجتماعى مى ‎ دانند، اما باید متوجه باشند که حفظ خود و دورى از نامحرم، هرگز دلیل بر سلب آزادى نیست، چه اینکه با رعایت حجاب و موازین شرعی، خود را از ملعبه‌ انسانهاى فاسد و مردان پست دور نگهداشته و در کمال آسایش و راحتى به زندگى شرافتمندانه ‎ اى ادامه مى ‎ دهند .
استاد مطهرى (ره) در کتاب ارزشمند «مسئله حجاب» به طور تفصیل به فلسفه حجاب پرداخته و به نکته فوق اشاره نموده است ایشان در قسمتى از این کتاب مى ‎ نویسد :
در اسلام زندان کردن زنها وجود ندارد حجاب در اسلام یک وظیفه است و وظیفه را نمى ‎ توان به عنوان محدودیت و بردگى و زندانى کردن نامید .
پوشیدگى زن تا حدّى که اسلام تجویز کرده است موجب کرامت و احترام بیشتر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد فاسد و دور از اخلاق بر حذر مى ‎ دارد ..... [2]
دختران جوان باید این حقیقت را درک کنند که، افراد جامعه یکسان نیستند، خواه نا خواه گروهى پست و بى مایه، که هرگز طعم خوش تربیت اسلامى را نچشیده ‎ اند و در حاشیه اجتماع قرار دارند براى رسیدن به امیال حیوانى و ارضاء خواهشهاى نفسانى خود از هیچ جنایتى دریغ نمى ‎ کنند .
حال سؤال این است که اگر دخترى خود را با ظاهرى آراسته و بدون حجاب در معرض دید افراد جامعه قرار داد و سرانجام در دام خفت بار بى عفتى و تجاوز سقوط کرد چه کسى را باید ملامت کند؟
چه بسیار دخترانى که بر اثر عدم رعایت این اصل اصولى اسلام، در جامعه حاضر شدند و زمینه سقوط و انحطاط و بدبختى خود را فراهم نمودند، تا جایى که رسانه ‎ هاى گروهى از قبیل روزنامه ‎ ها و مجله ‎ هاى معروف، هزاران مورد آن را متذکر مى ‎ شوند و فریاد بى صدایشان به جایى نمى ‎ رسد .
عواقب خطرناک بى بند و بارى و عدم رعایت پوشش اسلامى آنقدر زیاد است که از حد گفتار و مقال گذشته است. یکى از مهمترین نتیجه ‎ هاى بى عفتى و تن ندادن به فرامین الهى در مورد مسئله حجاب، ایجاد اجتماعى فاسد و هرج و مرج اخلاقى است که دامنگیر افراد صالح و جوانان پاکدامن مى ‎ شود .
چه بسیار پسران جوانى که بر اثر محیط فاسد و مسموم از جهت اخلاقى دچار وساوس شیطانى شدند که بى حجابى زنان و دختران جامعه بعنوان سر سلسله علل آن محسوب مى ‎ شود .
اى کاش دختران جوان جامعه ما به این نکته توجه داشتند که اگر بخواهند با فردایى بهتر و آینده ‎ اى روشن به زندگى سعادتمند خود ادامه داده و راههاى موفقیت را یکى پس از دیگرى بپیمایند، نباید از حدّ و مرزهاى الهى و دستورات شرع سرپیچى کنند .
هزار و چهار صد سال قبل، دخت نبى اکرم حضرت زهرا سلام الله علیها به این حقیقت اشاره نموده است که: مصلحت زنان در این است که مردان آنان را ندیده و آنان نیز مردان را نبینند . [3]
امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ نیز ضمن سفارشى به فرزند بزرگوارش امام حسن ـ علیه السّلام ـ مى ‎ فرماید :
به وسیله حجاب چشمان زنانتان را بپوشانید، زیرا حجاب و پرده نشینى هر چه بیشتر باشد، آنان از تبهکارى و فساد محفوظ مى ‎ مانند . [4]
در روایت دیگرى آمده است: مردى خدمت رسول خدا ـ صلّى الله علیه و آله ـ رسید و عرض کرد :
مادرم از معاشرت با نامحرمان ابایى ندارد چه کنم؟
حضرت فرمود: از خارج شدن او ممانعت کن. گفت این کار را کرده ‎ ام .
حضرت فرمود مادرت را زنجیر کن؛ زیرا هیچ احسانى براى او بهتر از این نیست که او را از ارتکاب به حرام بازدارى . [5]
با توجه به آنچه گذشت، دختران جوان مى ‎ توانند با رعایت حجاب و اهمیت دادن به آن، جامعه ‎ اى سالم و محیطى به دور از مفاسد اخلاقى را فراهم آورند و در کنار مصونیّت اجتماعى خود، زمینه ‎ های، شکوفایى استعدادهاى نهفته خود را ایجاد کنند .
هر عاقلى تصدیق مى ‎ کند که حفظ اموال و اشیاء قیمتى از دستبرد دزدهاى پست امرى است ضرورى و تحسن برانگیز. به سخن دیگر هیچ عاقلی، شخصى را که از اموال و اشیاء‌ قیمتى خود محافظت مى ‎ کند، مورد مذمت و ملامت قرار نمى ‎ دهد. دختران جوان نیز باید همانگونه که در حفظ زر و زیور مادى خود مى ‎ کوشند، جمال و زیبایى خدا دادى خود را نیز از معرض دستبرد افراد فاسد و پلید حفظ نموده، و با توسل به معنویات و پیمودن راههاى صحیح اسلامى در زندگى خود، امکان موفقیت خویش را دو چندان کنند .
با مطالعه تاریخ زندگانى اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ، مى ‎ توان به این حقیقت دست یافت که آن بزرگواران در سیره و راه و روش زندگى خود نسبت به مسئله حجاب و دور نگه داشتن ناموس خود از دید نامحرمان بسیار حساس بودند .
و از آنجا که آنان بعنوان بزرگترین مربیان اخلاقى و الگوهاى تربیتى مى ‎ توانند زندگى سعادتمندى را براى تمام بشر به ارمغان آورند، بر ماست که با پیروى و اطاعت از سیره و فرامین الهى معصومان ـ علیهم السّلام ـ خود را متخلق به اخلاق اسلامى نموده و در جمع بندگان خاص خداوند و شیفتگان آن بزرگواران قرار دهیم .

پی نوشت :

[1] . سوره نور، آیه 31 .
[2] . مسئله حجاب، شهید مطهری، ص 101 .
[3] . وسایل، ج 14، س 43، حدیث 7 .
[4] . سفینه البحار، ج 2، ص 587 .
[5] . وسایل، ج 18، ص 414، حدیث 1 ، باب 48 .

منبع: http://www.al-shia.com 

تهیه و تنظیم: مینا طراویان