مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

آیا از مسائل برداشت های شخصی دارید؟

آیا بیش از اندازه حساس هستید؟
آیا از مسائل برداشت های شخصی دارید؟ بیش از اندازه به تحلیل موقعیت می پردازید؟ احساس می کنید تدافعی هستید؟ در اینصورت می توان گفت شما جزء گروهی از افراد هستید که به آن افراد حساس گفته می شود.
آنچه همه افراد حساس در آن مشترکند این است که به نکات ظریفی توجه می کنند که دیگران توجه نمی کنند – یک نگاه، یک احساس، یک پیام ضمنی... . مثل این که یک عینک اضافه بر چشم داشته باشند.
افراد حساس دارای تفاوت هایی با بقیه افراد هستند. محققان دریافته اند افراد دارای این ویژگی، به زمان بیشتری برای تصمیمگیری نیاز دارند، بیشتر نیاز دارند تنها باشند تا فکر کنند، و معمولا درمورد بعضی چیزها مثل به یادداشتن روز تولد دیگران بیشتر احساس وظیفه می کنند.
به این افراد ممکن است برچسب خجالتی بودن یا حتی عصبی بودن زده شود، اما این برچسب ها نادرستند. درصورتی که خجالتی بودن رفتاری اکتسابی و آموختنی است؛ اما افراد حساس با این حساسیت زاده می شوند.
افراد حساس برای محافظت از خود، اغلب یا کناره گیری کرده یا تهاجمی عمل می کنند. همه راه هایی که این افراد برای محافظت از خود از آن استفاده می کنند ماهیتا تدافعی هستند (مثلا کم اهمیت نشان دادن مساله، سرزنش، تلاش بسیار برای رسیدن به موفقیت، عدم رقابت)- این رفتارها  باعث تشدید این شرایط می شوند، بگونه ای که معمولا باعث آسیب دوبارۀ فرد حساس می شوند – بار اول هنگامی که احساس تحقیر می کنند ( و این احساس باعث واکنش دفاعی می شود)، و بار دوم هنگامی که فرد مقابل به این رفتار به شکلی تهاجمی پاسخ می دهد.
اما نکته ای که باید به افراد حساس یادآور شد این است که "دست از تظاهر کردن به اینکه حساس نیستید بردارید". البته گاهی این لازم است. اما افراد حساس با انتخاب درست محیط، کاهش استرس از طریق کارهایی مثل یوگا و ورزش، و با دقت در انتخاب کسانی که وقت خود را با آنها می گذرانند میتوانند مقاوم تر شوند. همچنین درمان شناختی رفتاری (که طی آن می آموزید با افکار منفی خود بطور منطقی برخورد کنید) و نیز داروهای ضدافسردگی می توانند کمک کنند.  
 
 
تهیه و تنظیم: میناطراویان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد