مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

کار، منهای استرس


بخشی از ساعات ما در محیط کاری سپری می شود ومطمئنا این محیط، خالی از استرس و تنش نخواهد بود و از آنجایی که مدیریت این استرس ها و ایجاد فضای شغلی سالم در سلامت ما تاثیر گذار است ،روان شناسان توصیه می کنند برای ارتقاء سلامت روحی و روانی افراد بایستی توجه ویژه ای را نسبت به محیط کاری مبذول داشت.


استرس شغلی

وجود استرس امری طبیعی است و هرگز نمی‌توان آن را به طور کامل از زندگی بالاخص محیط کار حذف کرد اما می‌توان با اتخاذ تدابیری از شدت آن کاست. در این مقاله، سعی شده است به راهکارهایی اشاره گردد که می‌توانند تا حدودی از استرسهای شغلی شما در محیط کار بکاهند.

در انجام وظایف شغلی تان شتاب نکنید و در نهایت آرامش و در کمال امنیت خاطر به انجام امورات لازم بپردازید. درست است که می گویند هر کس با جدیت و پشتکار کار کند، نتایج بهتری عایدش می شود؛ اما شما از نتیجه برتری بهره مند خواهید شد، اگر با آرامش و آگاهی بیشتر در به انجام رساندن کارهایتان گام بردارید.

آرامش خود را حفظ کنید

بسیاری از افراد در قبال خواسته های همکاران خود در معذوریت می مانند و خود را مجبور به پذیرش درخواست مساعدت و کمک آنان می بینند که در نتیجه، متحمل فشار و استرس فراوان می شوند. بدین ترتیب، برای امتناع از استرس های مفرط، بهتر است سعی کنید در کمال احترام و ادب، به این درخواست ها به راحتی" نه "بگویید و اجازه ندهید آنها به حریم خصوصی و حد و مرز شما پا بگذارند.

در انجام امور شغلی تان و وظایف مربوطه بهتر است برای خود حد و مرزمشخص کنید

نفس عمیق بکشید

نتایج تحقیقات نشان داده است، اکثر کسانی که احساس استرس و تنش می کنند کمتر نفس عمیق می کشند و غالبا تنفس سطحی دارند. لذا بهتر است تصمیم بگیرید در طول روز چند باری ،حداقل 10 بار، نفس عمیق بکشید. هر بار که سعی می کنید نفس عمیق بکشید شما به طور طبیعی اکسیژن بیشتری را به بدن خود وارد می‌کنید. این کار فقط یک دقیقه طول می‌کشد اما تاثیر مثبت طولانی مدت و چندین برابری خواهد داشت.

بعد از فارغ شدن از شغلتان، سعی کنید بدون بر‌نامه نباشید.در کلاسهای دلخواه خود شرکت کنید، دوش بگیرید و یا خود را با خواندن کتاب و روزنامه، تماشای تلویزیون و... سرگرم کنید

پرده های اتاق کارتان را کنار بزنید و پنجره ها را باز کنید تا نور و هوای تازه وارد محیط کارتان شود. با گلهای زیبا و رنگارنگ محیط کارتان را تزئین کنید. همین تزئینات ساده اثرات مثبت شگرفی بر مغز دارند و باعث کاهش استرس می‌شوند.

به فضای محیط کارتان توجه کنید

انگار بسیاری از مردم هنوز یاد نگرفته اند زمان استراحت فقط زمان استراحت است نه چیز دیگر، چرا که اغلب افراد حتی در زمان استراحت نیز مشغول به کارند و به کارشان فکر می کنند و برنامه ریزی؛گویی که کارشان تمامی ‌ندارد. به این افراد باید بگوییم که حتی یک ماشین هم نیاز به استراحت دارد چه برسد به شما که انسانید! لذا بهتر است به هنگام ظهرچند دقیقه استراحت کنید و حتی اگر نیاز به خواب دارید، بخوابید و یا اگر فرصت کمی دارید برای لحظاتی هر چند کوتاه چشمان خود را روی هم بگذارید، همین استراحت چند لحظه ای برای کاهش استرس شما بسیار مفید است.

برای خودتان وقت بگذارید

فعالیت بدنی و جنب و جوش باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و فعالیت ذهن شده و متعاقب آن با ایجاد توازن در تبادلات شیمیایی بدن باعث کاهش استرس در فرد می‌شود.

فعال باشید تا سرحال و شادمان باشید

* به هنگام استراحت بهتر است از چای به جای قهوه استفاده نمایید و یا نوشیدنی ها‌یی همچون عشقه، اوکالیپتوس یا زنجبیل که باعث بالا رفتن انرژی می شوند، مصرف کنید .

چند توصیه مهم

* سعی کنید در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید و تا حد امکان از روشهایی استفاده کنید که باعث افزایش انرژی در شما شود .استرس شغلی

*برای سرحالی و شادمانی بیشتر بهتر است در هر ساعت یک لیوان آب خنک بنوشید.

* همانطور که می دانید استشمام هوای تازه و قدم زنی می تواند یک روز کاری پر انرژی را برای شما به دنبال داشته باشد. از کوچکترین بهانه برای کسب این انرژی استفاده کنید؛مثلا، ناهارتان در محوطه باز محل کارتان صرف کنید.

* برای تامین انرژی و جلوگیری از کاهش قند خونتان سعی کنید در بین روز از میان وعده‌های مقوی مثل خشکبار،غلات و میوه یا پروتئین استقاده کنید.

*برای خود اوقات فراغتی را در نظر گرفته و برنامه ریزی کنید.

*بعد از فارغ شدن از شغلتان، سعی کنید بدون بر‌نامه نباشید.در کلاسهای دلخواه خود شرکت کنید، دوش بگیرید و یا خود را با خواندن کتاب و روزنامه، تماشای تلویزیون و... سرگرم کنید، شما بدین طریق خواهید توانست انرژی لازم را برای روز کاری فردایتان فراهم آورید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد