1 . از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و
منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره بقره) .
2 . شخصیتهای مؤمن، خود دارای سه درجه
شخصیتی میباشند ; آنان که به خود ظلم میکنند، آنان که میانه رو هستند و
آنان که پیشتازانند; (فاطر/32) .
3 . مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که
دل و اندیشهاش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه
متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است .
4 . خصوصیتبارز شخصیت منافق از دیدگاه
قرآن، دوگانگی ریشهای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا به شک و
تردید و عدم قدرت تصمیمگیری و ناتوانی در قضاوت میشود; (بقره/8 تا 20 و
منافقون) .
5 . در قرآن کریم، در آیات فراوانی از
اندوه، علل ایجاد کننده آن و راههای برطرف ساختن آن سخن رفته است . گاهی
اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول
خدا (ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است .
6 . در دیدگاه قرآن، ترس دو نوع است ;
ترس پسندیده و ترس ناپسند ; ترس پسندیده، همان ترس از خداوند و عدالت اوست
که منجر به اصلاح رفتار میشود; (انفال/2) و ترس ناپسند، اضطرابی شدید با
علت مشخصی است که تسلط بر نفس را از بین میبرد و باید با آن مبارزه شود;
(احزاب/10 و 11) .
7 . از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد;
خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار ; خشم متعادل، راهی برای رسیدن
به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان کرد . قرآن کریم با
توصیه به صبر و پاسخ گویی با عمل نیک و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به
وسیله سفارش به بخشش و عفو، یادآوری قدرت و خشم خداوند و ... به درمان
بیماری سلامتی سوز خشم و عصبانیت پرداخته است .
که به ترتیب در سوره شوری، آیه 43،
فصلت، آیه34، آل عمران ، آیات 133 و 143، شوری، آیات 36 و 37 و نور، آیه
22 بیان شده است .
8 . در قرآن به سه نوع از مکانیسمهای
دفاعی - روانی اشاره شده است که عبارتند از: فرافکنی (منافقون/4)، دلیل
تراشی (بقره/11 و 12) و واکنش سازی (بقره/204 و 205 و منافقون/4) .
9 . در فرهنگ قرآن یکی از راههای مؤثر
و اساسی روان درمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است; (یونس/57) .
10 . در روش روان درمانی قرآنی، ایمان،
تولید امنیت درونی و آرامش مینماید; (انعام/82 و رعد/28) .
11 . یاد خدا، آرام بخش دلهاست ;
(رعد/28) .
نقل شده از سایت:hawzah.net