مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

یاری رسانی به دیگران یاری رساندن به سلامت خود است

پشتیبانی رساندن به یک عزیز نه تنها به سود یاری گیرنده است، بلکه برای یاری دهنده هم سودمند است، این نتیجه گیری یک مطالعه تصویربرداری از مغز توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو.سی.ال.ای.) است.

نآاومی ایزنبرگر نویسنده اصلی گزارش این مطالعه و استادیار روانشناسی در یو.سی.ال.ای. گفت: "هنگامی که مردم از چگونگی سودمند بودن حمایت های اجتماعی برای سلامتی ما حرف می زنند، آنها عموما بر پیش فرض مفید بودن دریافت حمایت های اجتماعی ای که ما از دیگران دریافت می کنیم حرکت می کنند، اما اکنون بسیار محتمل به نظر می رسد که در واقع کمک های اجتماعی ای که ما برای دیگران انجام می دهیم برای سلامت خود ما نیز مفید است." گزارش این مطالعه [این هفته] در شماره آنلاین "سایکوسماتیک مدیسین" (پزشکی روان تنی)، یک مجله علمی مرور شده توسط همتایان درباره بهداشت روان، انتشار یافت.

ایزنبرگر و تریستن ایناگاکی، دانشجوی پساکارشناسی روان شناسی یو.سی.ال.ای.، 20 زوج از دو جنس مخالف که دارای روابط خوبی بودند را در مرکز تصویربرداری اهمانسون-لاولیس مورد مطالعه قرار دادند. بیست زن این زوج ها پایش (اسکن) اف.ام.آر.آی. شدند، در حالی که مردان آنها در خارج اسکنر مورد شوک های الکتریکی دردآور قرار داشتند. در زمان هایی، این زنان می توانستند با گرفتن [چلاندن نرم] بازوی مردان خود آنها را مورد حمایت قرار دهند، در حالی که در زمان های دیگر، آنها مجبور بودند دریافت شوک های الکتریکی توسط مردان خود را تماشا کنند بدون آن که قادر باشند از آنان حمایت نمایند (در عوض هر کدام از زنان در این زمان یک توپ چلاندنی داشتند). در موردهایی دیگر، مردان شوک دریافت نمی کردند و زنان می توانستند آنها (مردان) را لمس کنند یا نکنند.

این دانشمندان علم حیات دریافتند، زنان هنگامی که از مردان خود در حال دردکشیدن حمایت می کردند، بخش های مرتبط با پاداش در مغز آنها، از جمله ونترال استریتم و سپتال، فعالیت افزونتر نشان می داد. به علاوه، هر اندازه که این زنان فعالیت های عصبی بیشتری مرتبط با ناحیه های پاداشی نشان می دادند، آنها احساس نزدیکی بیشتری با مردان خود را گزارش می کردند. در حالتی که هیچ حمایتی انجام نمی شد، این ناحیه ها کاهش فعالیت نشان می داد. ... ایزنبرگر گفت: "این یافته ها چنین القا می کند که پشتیبانی دادن ممکن است دارای تاثیرات استرس-کاهی برای فردی باشد که حمایت دهی را انجام می دهد." ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد