مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

بر فراز معنویت به خدا سلام کن!

معنویت و مذهب درونی:

مهارت معنوی چیزی نیست که بین دو نفر به وجود می آید و به واقع فرد باید ابتدا از خودش شروع کند و خود را از نظر تفکر رشد دهد که این کار هم مستلزم تلاشی است در جهت معنا. واژه هایی مثل جوانمردی، بخشش، گذشت و ... کلماتی نیست که به این راحتی ها از آن ها بگذریم. اگر بخواهیم صحبت از مذهب در برابر معنویات بکنیم این کار مستلزم یک معنویت و مذهب درونی است. ولی اگر من نماز می خوانم و روزه می گیرم و این اعمال را به انتظار دریافت پاداش از جانب خدا انجام می دهم که بهشت را به من ارزانی کند به این نگرش می گویند مذهب بیرونی؛ و انسان هایی که این گونه مذهب دارند رشد و تعالی در آن ها هویدا نیست و ترقی در آن ها نمود پیدا نمی کند چرا که حالت معامله گری با خدا پیدا کرده اند. اما کسانی که مذهب درونی دارند، ارتباط خوبی، با معنویت برقرار کرده اند. آنان کسانی هستند که از آن چه دین گفته و در جهت رشد است بهره می برند و مدام در حال تشکر از خداوند هستند چرا که حق راه رشد را به آن ها یاد می دهد.

نتایج پرورش جنبه معنوی وجود انسان

خودشناسی و مسئولیت پذیری از نتایج پرورش جنبه معنوی وجود انسان است. کسانی که بعد معنوی را در خود تقویت می کنند خود را مسئول می دانند و به دنبال این هستند که بدانند باید چه کنند و این چه کنم ها انسان را به سمت کسب تجربه سوق خواهد داد. بد نیست اشاره شود که ذهنیت و طرز تفکر هم در معنویت به گونه ای دیگر اثر گذار است. کسی که از لحاظ معنوی ارتقا پیدا کرده دیگر به این قضیه فکر نمی کند که چرا همیشه من پیشگام شوم، آزار دادن در قاموسش جایگاهی ندارد و تمام فکرش این است که محبت و عشق را در حد اعلا به طرف مقابلش نشان دهد.

حرکت به سوی معنا

معنویت، عقش گرایی و اندیشه را درمانده می کند، پس هر چه به دنبال بر آورده ساختن معناها حرکت کنیم در واقع معنویت را در خود زنده کرده ایم. معنویت با تبدیل و تغییر همراه است و وقتی در شخصی بروز پیدا کند آن موقع دیدگاه ها عوض می شود، نوع برقراری ارتباط تغییر می کند و این تبدیل و تغییر که به سمت زندگی مثبت تر و هدفمندانه تر صورت می گیرد بسیار ایده آل است.

راهکار برای ارتقا معنویت در خانواده

زوجین باید عمیقاً ایمان داشته باشند که از معنویت کارهای زیادی ساخته است و برای رسیدن به این باور بایستی از تظاهر در رفتار پرهیز کنند چرا که تظاهر اثری نخواهد داشت و باید به کارها رنگ خدایی بخشید آن هنگام است که رفتارهای انسان اثرگذار خواهد بود. و به بیان کلی تر باید گفت که اگر بهزیستی وجود(جسم) با بهزیستی روح و روان هر دو با هم رشد یابد، رشد معنوی و ارتقا در معنویت رخ خواهد داد. بد نیست در این مورد به نقش تعلیم و تربیت خانواده بر فرزند، شناسایی نقاط قوت و ضعف یکدیگر و نمرده دادن به هم اشاره کنم که باز در ارتقا معنویت مهم هستند. به عنوان مثال اگر شما از همسرتان بخواهید که در موضوع معنویت به شما نمره دهد و او فرضاً به شما 14 بدهد، شما باید به این باور برسید که او از روی کینه توزی این کار را نکرده است بلکه شما باید علت عدد 14 را جویا بشوید چرا که در جواب به نقاط ضعف خود پی برده و سعی در اصلاح خود خواهید نمود که این زمینه رشد معنوی شما را فراهم خواهد کرد.

راه های عملی برای رشد معنوی زن و شوهر

روش آگاه سازی زن و شوهر نباید حالت تحقیر آمیز به خود بگیرد و دو طرف باید حواس شان باشد که همدیگر را سبک نکنند و با نهایت احترام حرف شان را بیان کنند. یادتان باشد خطاب ها در ملأ عام صورت نگیرد چرا که به مانند چکشی خواهد بود که به سر او می زنید. هیچ گاه نگویید که من از تو بدم می آیدم، بگویید من از این عمل تو خوشم نمی آید، راه را برای بازگشت همیشه باز گذارید. در مورد فرزندان هم این مطالب به نظر مهم می رسد، فرزند خود و توانایی های معنوی او را با هیچ کس مقایسه نکنید چرا که با این کار آرامش را از او سلب خواهید کرد. در جلسات هفتگی معنوی شرکت کنید و حتی الامکان این کار را به صورت خانوادگی انجام دهید. ارتباط با ائمه معصومین(ع) به خصوص امام زمان(عج) برقرار کنید که در هدایت شما به سمت معنویت بسیار مفید خواهد بود. انسان هایی به رشد معنوی بالایی رسیده اند که به حل مشکلات و مسائل بپردازند اما اگر کسی در حین بروز مشکل قهر کند، این نشان دهنده ضعف معنویت در اوست و برای ارتقا خود باید حرکت را آغاز کند.

منبع: سایت راسخون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد