مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

پایگاه اطلاع رسانی مرکزمشاوره حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف آباد

علائم افسردگی در مردان

برخلاف یک باور عمومی غلط مبنی بر اینکه فقط زنان به افسردگی بالینی مبتلا می‌شوند، روانپزشکان تاکید دارند که مردان نیز در معرض ابتلا به این اختلال بالینی هستند.

روانپزشکان می‌گویند: با این حال علائم افسردگی در مردان می‌تواند متفاوت از علائم این بیماری در زنان باشد. بعلاوه مردان خیلی به ندرت می‌پذیرند که به این اختلال مبتلا هستند و خیلی کمتر برای بهبود حال خود به یک متخصص مراجعه می‌کنند.

به گزارش روزنامه اکسپرس، متخصصان انستیتو ملی سلامت روان در آمریکا در مطالعه جدیدی خاطرنشان کردند: اکثر مردان از علائم جسمی ناشی از افسردگی ناآگاه هستند اما اگر این اختلال تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند پیامدهای بسیار نامطلوب و غیرمنتظره‌ای داشته باشد.

برخی از مهمترین و شایعترین علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان عبارتند از:

-‌ دشواری در تمرکز

-‌ عصبانیت و پرخاشگری مداوم و تحریک پذیری

- سوء مصرف مواد به طور مداوم

- از بین رفتن میل جنسی

- دردهای مزمن و مشکلات هاضمه‌ای

- بی تعادلی در خواب

- خستگی افراطی و بیش از حد

اغلب مردان مبتلا به افسردگی به سختی می‌تواند روی کار خود متمرکز شوند یا اینکه ناخودآگاه بیشتر ترجیح می‌دهند روی موضوعات و افکار منفی متمرکز شوند. افسردگی توان فرد را برای تفکر شفاف و واضح دچار اختلال می‌کند و مانع از تصمیم گیری‌های مناسب و یا انجام کارهای پیچیده می‌شود.

همچنین برخلاف زنان که با گریه کردن احساس غم و افسردگی خود را بروز می‌دهند، مردان این احساس را با خشم و پرخاشگری ظاهر می‌کنند. در برخی موارد نیز مردان، افسردگی خود را با نشان دادن خصومت نسبت به یک فرد یا یک موقعیت خاص، تشدید می‌کنند. بعلاوه مردان افسرده در شرایط عادی، تحریک پذیری بالا و غیرمعمولی دارند.

علاوه بر اینها خواب خیلی زیاد یا خیلی کم یک نشانه معمول دیگر افسردگی است. بسیاری از بیماران افسرده نیز از احساس دائمی خستگی و رخوت رنج می‌برند. اکثر آنها یک حس دائمی از خستگی را تجربه می‌کنند و فاقد انگیزه کافی برای کامل کردن کارهای روزانه دارند.

عید غدیر تجلی باشکوه ولایت


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
و اینک وارث غدیر، صاحب دست بیعت علوی، مالک ملک حیدری، والی سرزمین صفدری،  
مهر سپهر سروری، حجة بن الحسن العسکری در کنار غدیر روزگاران ایستاده است و از  
سر شوق و افتخار بر دستان مبارکش بوسه می زنیم و بر بیعت با او دل نازنین صدیقه کبری،  
فاطمه زهرا علیها السلام را شادمان می سازیم.بیعت با امامی ‌که چشمه‌های حکمت و دانش  
از ستیغ کوهساران شخصیت والایش ریزان  و قادر است سعادت دو جهان را برای همگان به  
ارمغان آورد، او که به راه‌های آسمان از  راه‌های زمین آشناتر بود، او که از شمیم روح پرور  
وحی محمدی صلی الله علیه و آله  بهره‌مند شده و از کودکی در آغوش پر مهر نبوت  
پرورش یافته بود، او که عادل‌ترین داوران و شجاع‌ترین دلاوران، امیرمؤمنان و پناهگاه ستم  
دیدگان و دردمندان بود.

خجسته عید سعید غدیــرخم، بر دلدادگان آستان هدایت و شیعیان رهرو سعادت
تبریـک و تهنـیت بـاد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
چهارده قرن پس از واقعه پیمان بستن

کاروان بود و بیابان عطشناک غدیر
و نبى ملتهب از باده ادراک غدیر

کاروان بود و بیابان که سراپا مى‏سوخت‏
و محمد، که افق را به نگاهش مى‏دوخت‏

آنچه ما نیز شنیدیم که شد، مى‏دانست
تشنه حادثه‏اى بود، و خود مى‏دانست!

وحى آمیخته با جام افق خواهد شد
وحى روشنگر ابهام افق خواهد شد

انتظارش به سر آمد کسى از راه رسید
آن که بود از دل توفانى‏اش آگاه رسید

گفت برخیز که از یار سفیر آمده است!
به چراغانى صحراى غدیر آمده است

موج یک حادثه در جان غدیر است امروز
و على چهره تابان غدیر است امروز

آن که سر مى‏دهد از دل همه شب ناله عشق
مژده‏ات باد! که شد بعد تو دنباله عشق

آخرین جمله پیغام رسالت باقى است
گام نه، صعب‏ترین گام رسالت باقى است

دست در دست على از همگان بیعت گیر
خیز و از مردم هر سوى زمان بیعت گیر!

و بگو هست على بعد تو مولاى همه
گر که تنهاش گذارند، بگو واى همه!

همه بودند، و دیدند، و بیعت کردند
هر چه حق گفت شنیدند و بیعت کردند

بیعت شیشه‏اى و آهن پیمان شکنى
داد از بیعت آبستن پیمان شکنى

پس از آن بیعت پر شور، على تنها ماند
و وصایاى نبى، در دل صحرا جا ماند

اى برادر! تو که این سوى زمانى، هش دار!
تو بر این عهد، مبادا که نمانى! هش دار

دلت اى دوست اگر شیعه آیین علیست
یا که چشمان تو سجاده خونین علیست ‏

هم از آن روست که عهدیست تو را با مولا
پس به یادآر و به پا خیز و بگو یا مولا!

ما هنوز از دل خود صوت نبى مى‏شنویم
خلوتى گر بنماییم شبى، مى‏شنویم‏

بیعتى را که نمودیم به خاطر داریم
پیش از آن، آنچه که بودیم به خاطر داریم‏

چهارده قرن پس از حادثه پیمان بستن
به که پیش از همگان بستن و هم بشکستن‏

موج آن حادثه در جان غدیر است هنوز
و على چهره تابان غدیر است هنوز

راه سخت است و بلاخیز، ولى کوتاه است
و هدف گام نخست است، که بسم الله است

سفرى باید از آن بادیه تا منزل دوست
سفرى نیست که راه از خود او تا خود اوست

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

 شمیم خوش بهشت از کنار آن برکه، یعنی غدیر عرشیان و بهشتیان، جان ها را می نوازد، 

این چه بوی خوشی است که حتی پس از عبور قرن ها هنوز فضای جان مشتاقان را می نوازد؟  

واقعه غدیر حادثه اى تاریخى نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک 

 سرزمین نیست. یک تفکر است، نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوّت حکایت مى کند.  

غدیر نقطه تلاقى کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. آرى غدیر یک سرزمین نیست،  

چشمه اى است ابدی که تا پایان هستى مى جوشد، کوثرى است که فنا نمی پذیرد، 

 افقى است بى کرانه و خورشیدى است عالمتاب ...

و تو ای مهربان مولای کریم ای امیرالمومنین (ع) که پایمردانه بر کائنات ایستادی و زمین و زمان 

 همچون رشته آویخته از سر انگشت تو بود ! با کدامین زبان و احساس ترا روایت کنیم و شرح دل  

را بازگو نمائیم و ترا با کدامین زبان بسرائیم که جهان آفرینش نغمه وصف ترا میسرایند ؟

ای وارث غدیر و ای صاحب دست بیعت علوی، ای مالک ملک حیدری، ای والی سرزمین صفدری  

و ای مهر سپهر سروری، ای نوری که از تجلی گاه اراده الهی و نام خدا بر تو نازل گردید، ای شیر  

بیشه روز و عارف شب، ای بزرگتر از زمان که جامه تاریخ تا هزاران سال دیگر بر اندام نیرومند و  

مردانه ات نمی گنجد.

ای یگانه دادگری که قرآن را طراز عدالت خود قرار دادی، ای تنها با عظمت که تنهائیت زائیده  

کینه توزی های دشمنان و نادانی دوستانت بود. ای نمایانگر ذلت در برابر خدا و عزت در  

برابر دشمن، ای نمونه و اسطوره تضاد علوی، ای مرتضی علی (ع).

میدانی آنگاه که طوفان سیاه و شوم ذلت و مکر و نیرنگ حیله گران آل ابوسفیان بر مردم  

زبون و نگون بخت چیره گشت و سلطنت را جانشین امامت نمودند و دشمنان و خائنین به  

پیامبر و اسلام محمدی به دعوت و پیام الهی خداوند کفر ورزیدند و ندای رسول گرامی اسلام 

 که درود خداوند بر او باد در پیام غدیر را نادیده گرفتند و حکومت بر حق ترا غصب نمودند ظلمت  

و تاریکی از قلب سیاه و آلوده به گناه جانشینان غاصب تو عیان گشت ؟

یا علی (ع) تو نور وحی و رسالت را بچشم خود دیدی و بوی خوش نبوت بمشامت رسید  

و بهنگام نزول وحی بر رسول خدا (ص) ناله دردناک شیطان را شنیدی و یگانه و تنها برای  

یاری اسلام قامت مردانه ات را برافراشتی و شیطان صفتان گمراه و مشرکین راه حق را چه  

خوش سیاست نمودی ؟

یا مرتضی علی (ع) ای ابرمردی که در تمامی پهن دشت آفرینش یگانه گوهر وجود جلوه  

ذات خدائی، ای در جمال پاک و مقدس تو نور انبیاء و عدالت قرآن و مهر و عشق الهی،  

ای چهره تمام نمای ذات حق،
ای رهبر مردان صفا و آئینه پاک خدا، ای شاهراه طریقت و عرفان و سلوک و صفا و ای  

حقیقت نامتناهی عالم وجود، چگونه لب به ستایش و ثنایت گشائیم ؟

زبان ما قادر به تجلیل شکوه کردگاری روح پرعظمت تو نیست. چگونه صبر بر 

 انگیزه های کفرآمیز سفلگان و بت پرستان نمائیم و خوب آگاهیم که در غدیر 

 وحی خداوند به نام تو آراسته شد و اسلام محمدی (ص) به آن استوار. غدیر  

تو تفسیر بدر واحد و شان نزول صفین و نهروان است زیرا بدر عدالت میخواست 

 و خیبر در تماشای صداقت و شهامت تو بود و همانگونه که غدیر روز پیمان و  

عهد و روز عدالت و رهبری و امامت تو است ما شیعیانت نیز پیمان غدیر و  

عهد رسول گرامی اسلام (ص) را لبیک گفته و جانشینی بر حق ترا که وحی 

 الهی و کلام قرآن کریم است را ارج می نهیم.

  • تهیه کننده : مهندس علیرضا گرامی

حدیث غدیر


 
واقعه غدیر
در دهمین سال هجرت، رسول خداصلی الله علیه وآله قصد زیارت خانه خدا را نمودند، فرمان حضرت مبنی بر اجتماع مسلمانان، در میان قبایل مختلف و طوایف اطراف، اعلان شد، گروه عظیمی برای انجام تکلیف الهی (ادای مناسک حج) و پیروی از تعلیمات آن حضرت، به مدینه آمدند. این تنها حجّی بود که پیامبر بعد از مهاجرت به مدینه، انجام می‏داد، که با نام‏های متعدد، در تاریخ ثبت شده است؛ از قبیل: حجةالوداع، حجةالاسلام، حجةالبلاغ، حجةالکمال و حجةالتمام.
رسول خداصلی الله علیه وآله غسل کردند، دو جامه ساده احرام، با خود برداشتند: یکی را به کمر بسته و دیگری را به دوش مبارک انداختند، و روز شنبه، 24 یا 25 ذی‏قعده، به قصد حج، پیاده از مدینه خارج شدند. تمامی زنان و اهل حرم خود را نیز، در هودج‏ها قرار دادند. با همه اهل بیت خود و به اتفاق تمام مهاجران و انصار و قبایل عرب و گروه بزرگی از مردم، حرکت کردند.[1] بسیاری از مردم به علّت شیوع بیماری آبله از عزیمت و شرکت در این سفر باز ماندند با وجود این، گروه بی‏شماری با آن حضرت، همراه شدند. تعداد شرکت کننده‏ها را، 114 هزار، 120 تا 124 هزار و بیشتر، ثبت کرده‏اند؛ البته تعداد کسانی که در مکه بوده، و گروهی هم که با علی‏علیه السلام و ابوموسی اشعری از یمن آمدند، به این تعداد افزوده می‏شود.
بعد از انجام مراسم حج، پیامبرصلی الله علیه وآله با جمعیت، آهنگ بازگشت به مدینه کردند. هنگامی که به غدیر خم رسیدند، جبرئیل امین، فرود آمد و از جانب خدای متعال، این آیه را آورد: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ...»؛[سوره مبارکه مائده ، آیه 67] «ای رسول ما! آنچه از جانب پروردگارت به تو نازل شده به مردم ابلاغ کن.» جحفه، منزلگاهی است که راه‏های متعدد، از آنجا منشعب می‏شود. ورود پیامبر و یارانش به آنجا، در روز پنج‏شنبه، هجده ذی‏الحجّة صورت گرفت..
امین وحی، از طرف خداوند به پیامبر امر کرد تا علی‏علیه السلام را ولی و امام معرفی کرده، وجوب پیروی و اطاعت از او را به خلق ابلاغ کند.آنان که در دنبال قافله بودند، رسیدند، و کسانی که از آن مکان عبور کرده بودند، باز گشتند. پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود خار و خاشاک آنجا را برطرف کنند. هوا به شدت گرم بود، مردم قسمتی از ردای خود را بر سر و قسمتی را زیر پا افکندند و برای آسایش پیامبر، چادری تهیه کردند.اذان ظهر گفته شد و پیامبر، نماز ظهر را با همراهان، ادا کردند. بعد از پایان نماز، از جهاز شتر، محل مرتفعی ترتیب دادند.
پیامبر با صدای بلند، همگان را متوجه ساخت و خطبه را این‏گونه آغاز فرمود: «حمد، مخصوص خداست، یاری از او می‏خواهیم، به او ایمان داریم، و توکّل ما بر اوست. از بدی‏های خود و اعمال نادرست به او پناه می‏بریم. گمراهان را جز او، پناهی نیست. آن کس را که او راهنمایی فرموده گمراه کننده‏ای نخواهد بود. گواهی می‏دهم معبودی جز او نیست و محمّد بنده و فرستاده اوست.پس از ستایش خداوند و گواهی به یگانگی او فرمود: ای گروه مردم! خداوند مهربان و دانا مرا آگاهی داده که دوران عمرم به سر آمده است. هر چه زودتر دعوت خدا را اجابت و به سرای باقی خواهم شتافت. من و شما هر کدام برحسب آنچه بر عهده داریم، مسئولیم. اینک اندیشه و گفتار شما چیست؟
مردم گفتند: «ما گواهی می‏دهیم که تو پیام خدا را ابلاغ کردی و از پند دادن ما و کوشش در راه وظیفه، دریغ ننمودی، خدای به تو پاداش نیک عطا فرماید!»سپس فرمود: «آیا به یگانگی خداوند و این‏که محمّد بنده و فرستاده اوست، گواهی می‏دهید؟ و این‏که بهشت و دوزخ و مرگ و قیامت تردید ناپذیر است و این‏که مردگان را خدا بر می‏انگیزد، و این‏ها همه راست و مورد اعتقاد شما است؟»
همگان گفتند: «آری! به این حقایق، گواهی می‏دهیم.»
پیامبرصلی الله علیه وآله عرض کرد: «خداوندا! گواه باش».
پس، با تأکید فرمود: «همانا من در انتقال به سرای دیگر و رسیدن به کنار حوض، بر شما سبقت خواهم گرفت و شما در کنار حوض بر من وارد می‏شوید؛ پهنای حوض من به مانند مسافت بین «صنعا» و «بصری» است، در آنجا به شماره ستارگان، قدح‏ها و جام‏های سیمین، وجود دارد. بیندیشید و مواظب باشید، که من پس از خودم دو چیز گران‏بها و ارجمند در میان شما می‏گذارم، چگونه رفتار می‏کنید؟»
در این موقع، مردم بانگ برآوردند: یا رسول‏اللَّه! آن دو چیز گران‏بها چیست؟
فرمود: «آنچه بزرگ‏تر است کتاب خداست، که یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگر آن، در دست شماست. بنابراین آن را محکم بگیرید و از دست ندهید تا گمراه نشوید. آنچه کوچک‏تر است، عترت من می‏باشد. همانا، خدای دانا و مهربان، مرا آگاه ساخت، که این دو هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، تا در کنار حوض بر من وارد شوند؛ من این امر را از خدای خود، درخواست نموده‏ام، بنابراین بر آن دو پیشی نگیرید و از پیروی آن دو باز نایستید و کوتاهی نکنید، که هلاک خواهید شد».
سپس دست علی‏علیه السلام را گرفت و او را بلند نمود، به حدّی که سفیدی زیر بغل هر دو نمایان شد. مردم او را دیدند و شناختند.
رسول‏اللَّه‏صلی الله علیه وآله این‏گونه ادامه داد: «ای مردم! کیست که بر اهل ایمان از خود آن‏ها سزاوارتر باشد؟»
مردم گفتند: «خدای و رسولش داناترند.»
فرمود: «همانا خدا مولای من است و من مولای مؤمنین هستم و بر آن‏ها از خودشان اولی و سزاوارترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای او خواهد بود.»
و بنا به گفته احمد بن حنبل (پیشوای حنبلی‏ها)، پیامبر این جمله را چهار بار تکرار نمود. سپس دست به دعا گشود و گفت:
«بارخدایا! دوست بدار، آن‏که او را دوست دارد و دشمن بدار آن که او را دشمن دارد. یاری فرما یاران او را و خوارکنندگان او را خوارگردان. او را معیار، میزان و محور حق و راستی قرار ده».
آن‏گاه پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «باید آنان که حاضرند، این امر را به غایبان برسانند و ابلاغ کنند.»
قبل از پراکنده شدن جمعیت، امین وحی، این آیه را بر پیامبرصلی الله علیه وآله نازل نمود: «أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِسْلامَ دِیناً»؛[ سوره مبارکه مائده ، آیه 6] «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.» در این موقع پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «اللَّه‏اکبر، بر اکمال دین و اتمام نعمت و خشنودی خدا به رسالت من و ولایت علی‏علیه السلام بعد از من.»
جمعیت حاضر، از جمله شیخین (ابوبکر و عمر) به امیرالمؤمنین، این گونه تهنیت گفتند: «مبارک باد! مبارک باد! بر تو ای پسر ابی‏طالب که مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمن گشتی».
ابن‏عباس گفت: «به خدا سوگند، ولایت علی‏علیه السلام بر همه واجب گشت».
حسّان بن ثابت گفت: «یا رسول‏اللَّه! اجازه فرما تا درباره علی‏علیه السلام اشعاری بسرایم» پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «بگو با میمنت و برکت الهی.» در این هنگام، حسّان برخاست و چنین گفت: «ای گروه بزرگان قریش! در محضر پیامبر اسلام، اشعار و گفتار خود را درباره ولایت، که مسلّم گشت بیان می‏نمایم.» و این‏گونه اشعار خود را سرود:
ینادیهم یوم الغدیر نبیّهم
بخم فاسمع بالرسول منادیا[2] .
«ندا داد در روز غدیر خم پیامبرشان، پس به ندای رسول گوش فرا دهید».
تا آخر اشعار.
اجمالی از واقعه غدیر را که همه امت اسلامی، بر وقوع آن اتفاق دارند، بیان نمودیم. شایان ذکر است که در هیچ جای جهان، واقعه و داستانی به این نام و نشان و خصوصیات، ذکر نشده است.

اهمیت واقعه غدیر
داستان نصب علی‏علیه السلام به مقام ولایت، در غدیر خم، از داستان‏های مهمّ تاریخ اسلام است؛ شاید داستانی با اهمیت‏تر و مهم‏تر از این واقعه نداشته باشیم. این واقعه بیانگر بقای رسالت پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله و دوام دوره الهی آن حضرت در تجلّی‏گاه وجود مبارک علی‏علیه السلام بوده است.
غدیر، نشانِ اتحاد و پیوند رسالت و امامت است؛ این دو از یک ریشه و بن روییده‏اند؛ غدیر، محل ظهور حقایق مخفی و بواطن پنهان شده و ارشاد و هدایت مردمان به این راه است.
غدیر، روز بیعت با حق و روز سرسپردگی است، روز دادوستد جنود شیطان با جنود رحمان است.
غدیر، روز درخشش خورشید عالمتاب از پس ابرهای تاریک است.

موضع جغرافیایی غدیر خم«غدیر» در لغت به معنای مکان فرو رفته از زمین را گویند که در آن آب باران یا سیل جمع شده و تا تابستان آینده باقی نمی‏ماند.
درباره کلمه «خم» یاقوت حموی از زمخشری نقل کرده که «خم» اسم مردی رنگ‏کار بوده و غدیری را که بین مکه و مدینه در جُحفه است به او نسبت داده‏اند.[3] .
«غدیر خم» همان‏گونه که اشاره شد، موضعی است بین مکه و مدینه، ولی به مکه نزدیک‏تر است تا مدینه، و مسافت بین آن تا جُحفه دو میل است.[4] .
«جُحفه» دهی است بزرگ در بین راه مکه به مدینه، در شمال غربی از مکّه. و در قدیم نام آن را «مَهْیعَه» می‏نامیدند، ولی بعدها او را به «جُحفه» تغییر نام دادند؛ زیرا «جحفه» به معنای کوچ است، و در آن ایام سیل‏های مخرّب که می‏آمد مردم آن دیار را کوچ می‏داد. این منطقه الآن خراب شده است.[5] .
«غدیر خم» در امروز حدود 164 کیلومتر از شمال مکه دور است، و حدود 450 کیلومتر از طرف جنوب مدینه منوّره فاصله دارد.
عید غدیر در اسلاماز جمله اموری که موجب جاودانگی داستان غدیر گشته و مفاد آن را ثابت و محقّق ساخته است، عید قرار گرفتن آن است. روز غدیر، عید به شمار آمده و روز و شب آن همراه با عبادت و خشوع و جشن و نیکی به ضعیفان و توسعه بر خود و خانواده قرار گرفته است و مردم در این جشن، لباس‏های خوب و زینت‏های خود را می‏پوشند.
هرگاه مردم به این گونه امور گرایش داشته باشند، در پی عوامل آن رفته، از راویان آن جستجو کرده و به سرودن اشعار و نقل کردن آن می‏پردازند و این گونه در هر دوره‏ای، همه ساله توجّه نسل‏ها به آن معطوف می‏شود و همواره سندهای واقعه و متون و اخبار مربوط به آن خوانده می‏شود و ماندگار می‏گردد. لذا در رابطه با عید غدیر وبه جهت تبریک و بزرگداشت این واقعه کسانی چون ابوبکر و عمر نزد حضرت علی‏علیه السلام رفته و بر او تبریک گفتند و افرادی از قبیل حسان بن ثابت، قیس بن سعد بن عباده انصاری و دیگران این واقعه را به شعر درآوردند.

راویان حدیث غدیر از صحابهعده زیادی از صحابه حدیث غدیر را نقل کرده‏اند. اینک ما اسامی آن‏ها را به ترتیب حروف هجاء ذکر خواهیم کرد. ولی به قصد تبرّک در ابتدا اسامی اصحاب کسا را نقل خواهیم نمود.
1 - امیر المؤمنین علی بن ابی طالب‏علیه السلام.
2 - صدیقه فاطمه‏علیها السلام دختر رسول خداصلی الله علیه وآله.
3 - امام حسن مجتبی‏علیه السلام.
4 - امام حسین شهیدعلیه السلام.
حرف الف
5 - ابوبکر بن ابی قحافه تمیمی.
6 - ابو ذویب خویلد.
7 - ابو رافع قِبطی.
8 - ابو زینب بن عوف انصاری.
9 - ابو عمره بن عمرو بن مِحْصَن انصاری.
10 - ابو فضاله انصاری، از اهل بدر که در صفین در رکاب حضرت امیرعلیه السلام کشته شد.
11 - ابو قدامه انصاری.
12 - ابو لیلی انصاری. بنابر نقلی در صفین به شهادت رسید.
13 - ابو هریره دوسی.
14 - ابو الهیثم بن تیهان. در صفّین به شهادت رسید.
15 - ابی بن کعب انصاری خزرجی، بزرگ قراء.
16 - اسامة بن زید بن حارثه کلبی.
17 - اسعد بن زراره انصاری.
18 - اسماء بنت عُمیس خثعمیّه.
19 - أمّ سلمه همسر پیامبرصلی الله علیه وآله.
20 - امّ هانی دختر ابی طالب‏علیه السلام.
21 - انس بن مالک انصاری خزرجی، خادم پیامبرصلی الله علیه وآله.
حرف با
22 - براء بن عازب انصاری اوسی.
23 - بریدة بن عازب انصاری اوسی.
حرف ثا
24 - ثابت بن ودیعه انصاری، ابو سعید خزرجی مدنی.
حرف جیم
25 - جابر بن سَمُره بن جناده، ابو سلیمان سوائی.
26 - جابر بن عبداللَّه انصاری.
27 - جبلة بن عمرو انصاری.
28 - جبیر بن مطعم بن عدی قرشی نوفلی.
29 - جریر بن عبداللَّه جابر بجلی.
30 - جندب بن جناده غفاری، ابوذر.
31 - جندع بن عمرو بن مازن انصاری، ابو جُنَیده.
حرف حا
32 - حَبّة بن جوین، ابو قُدامه عُرَنی بجلی.
33 - حُبشی بن جناده سلولی.
34 - حبیب بن بُدَیل بن ورقاء خزاعی.
35 - حذیفة بن أَسید، ابو سریحه غفاری، از اصحاب شجره.
36 - حذیفة بن یمان یمنی.
37 - حسّان بن ثابت.
حرف خا
38 - خالد بن زید، ابو ایوب انصاری. در جنگ با روم به شهادت رسید.
39 - خالد بن ولید بن مغیره مخزومی، ابو سلیمان.
40 - خزیمة بن ثابت انصاری ذوالشهادتین، که در صفّین به شهادت رسید.
41 - خُویلد بن عمرو خزاعی، أبو شریح.
حرف را و زا
42 - رفاعة بن عبد المنذر انصاری.
43 - زبیر بن عوّام قرشی.
44 - زید بن ارقم انصاری خزرجی.
45 - زید بن ثابت ابو سعید.
46 - زید یا یزید بن شراحیل انصاری.
47 - زید بن عبداللَّه انصاری.
حرف سین
48 - سعد بن ابی وقّاص، ابو اسحاق.
49 - سعد بن جناده عوفی، پدر عطیه عوفی.
50 - سعد بن عباده انصاری خزرجی.
51 - سعد بن مالک انصاری، ابو سعید خدری.
52 - سعید بن زید قرشی عدوی، یکی از عشره مبشّره.
53 - سعید بن سعد بن عباده انصاری.
54 - سلمان فارسی ابو عبداللَّه.
55 - سَلَمة بن عمرو بن الأکوع اسلم، ابو مسلم.
56 - سمرة بن جُندب فزازی، ابو سلیمان.
57 - سهل بن حُنَیف انصاری، أوسی.
58 - سهل بن سعد انصاری، خزرجی، ساعدی، ابو العباس.
حرف صاد و ضاد
59 - صُدَیُّ بن عجلان باهلی، ابو أُمامه.
60 - ضُمیره أسدی.
حرف طا
61 - طلحة بن عبداللَّه تَیْمی.
حرف عین
62 - عامر بن عُمیر نمیری.
63 - عامر بن لیلی بن حمزه.
64 - عامر بن لیلی غِفاری.
65 - عامر بن واثله لیثی، ابو الطفیل.
66 - عایشه دختر ابوبکر.
67 - عباس بن عبد الملک بن هاشم، عموی پیامبرصلی الله علیه وآله.
68 - عبدالرحمن بن عبد ربّ انصاری.
69 - عبدالرحمن بن عوف قرشی، زهری، ابو محمّد.
70 - عبدالرحمن بن یعمر دیلیّ.
71 - عبداللَّه بن عبد الأسد مخزومی.
72 - عبداللَّه بن بُدَیل بن وَرْقاء.
73 - عبداللَّه بن بشیر مازنیّ.
74 - عبداللَّه بن ثابت انصاری.
75 - عبداللَّه بن جعفر بن ابی طالب هاشمی.
76 - عبداللَّه بن حنطب قرشی، مخزومی.
77 - عبداللَّه بن ربیعه.
78 - عبداللَّه بن عباس.
79 - عبداللَّه بن ابی أوفی علقمه اسلمی.
80 - عبداللَّه بن عمر بن خطّاب عدوی، ابو عبد الرحمن.
81 - عبداللَّه بن مسعود هُذَلی، ابو عبد الرحمن.
82 - عبداللَّه بن یامیل.
83 - عثمان بن عفّان.
84 - عُبَید بن عازب انصاری.
85 - عدی بن حاتم، ابو طریف.
86 - عطیّة بن بسر مازنی.
87 - عُقبة بن عامر جُهَنی.
88 - عمّار بن یاسر عنسّی، ابو الیقظان.
89 - عَماره خزرجی انصاری.
90 - عمر بن ابی سلمة بن عبد الأسد مخزومی.
91 - عمر بن خطّاب؛
حدیث او را حافظ ابن مغازلی در «المناقب»[6] به دو طریق، و محبّ‏الدین طبری در «الریاض النضرة»[7] و «ذخائر العقبی»[8] به نقل از «مسند احمد» آورده است. و نیز ابن کثیر دمشقی و شمس الدین جزری، عمر را از جمله راویان حدیث «غدیر» به حساب آورده‏اند.[9] .
92 - عمران بن حصین خزاعی، أبو نحید.
93 - عمرو بن حمق خزاعی، کوفی.
94 - عمرو بن شراحیل.
95 - عمرو بن عاص.
96 - عمرو بن مرّة جُهَنی، ابو طلحه.
حرف فا
97 - فاطمه دختر حمزة بن عبد المطلب.
حرف قاف و کاف
98 - قیس بن ثابت شمّاس انصاری.
99 - قیس بن سعد بن عُباده انصاری، خزرجی.
100 - کعب بن عجره انصاری، مدنی، ابو محمّد.
حرف میم
101 - مالک بن حویرث لیثی، ابو سلیمان.
102 - مقداد بن عمرو کندی، زهری.
حرف نون
103 - ناجیة بن عمرو خزاعی.
104 - نضلة بن عتبه اسلمی، ابو برزه.
105 - نعمان بن عجلان انصاری.
حرف ها تا آخر حروف
106 - هاشم بن مِرْقال بن عتبة بن ابی وقّاص زهری، مدنی.
107 - وحشی بن حرب حَبَشی، حِمْصی، ابو وَسْمه.
108 - وهب بن حمزه.
109 - وهب بن عبداللَّه سوائی، ابو جحیفه.
110 - یعلی بن مرّة بن وهب ثقفی، ابو مُرازم.
این‏ها اسامی صد و ده نفر از بزرگان صحابه بود که ما نقل کردیم، و به طور حتم بیش از این افراد حدیث غدیر را نقل کرده‏اند؛ زیرا مطابق نقل تاریخ، صد هزار یا بیشتر در سرزمین خم حاضر بوده‏اند، و طبیعت حال اقتضا می‏کند که بیش از این تعداد جمعیت این حدیث را نقل کرده باشند، ولی آنچه که با تتبّع در کتب اهل سنت به دست آمده، این تعداد جمعیّت است.
حافظ سجستانی (م 477 ه.ق) کتابی به نام «الداریة فی حدیث الولایة» در هفده جلد تألیف کرده و در آن طرق حدیث غدیر را ذکر کرده است. او این حدیث را از صد و بیست صحابی نقل کرده است.[10] .

راویان حدیث غدیر از تابعین
حدیث غدیر را هشتاد و چهار نفر از تابعین نقل کرده‏اند؛ امثال:
- ابو راشد حُبرانی، شامی. افضل اهل زمان خود در دمشق.
- ابو سلیمان مؤذن، از بزرگان تابعین.
- ابو صالح سمّان ذکوان مدنی. احمد بن حنبل او را «ثقة ثقة» معرفی کرده است.[11] .
- أصبغ بن نُباته تمیمی کوفی.
- حبیب بن ابی ثابت اسدی، کوفی، فقیه کوفه.
- حکم بن عُتَیبه کوفی، کندی. در حقّ او گفته شده: «ثقة، ثبت، فقیه».
- حُمَید طویل بصری. در حقّ او گفته شده: «حافظ، محدّث، ثقة».
- زاذان بن عمر کندی، بزّار، کوفی، از بزرگان تابعین.
- زرّ بن حُبیش أسدی.
- سالم بن عبداللَّه بن عمر بن خطّاب قرشی، مدنی.
- سعید بن جُبیر اسدی، کوفی، به دست حجّاج شهید شد.
- سعید بن مسیّب قرشی، مخزومی. احمد بن حنبل درباره او گفته است: مراسیل سعید همگی صحیح‏اند.
- سُلَیم بن قیس هلالی.
- سلیمان بن مهران أعمش.
- ضحّاک بن مزاحم هلالی.
- طاووس بن کیسان یمان، جَنَدی.
- عایشه دختر سعد.
- عبد الرحمن بن ابی لیلی.
- عدی بن ثابت انصاری، کوفی، خطمی.
- عمر بن عبد العزیز، خلیفه اموی.
- عمرو بن عبداللَّه سبیعی، همدانی.
- فطر بن خلیفه مخزومی.
- مسلم بن صُبَیح همدانی، کوفی، عطار.
- نذیر ضبّی کوفی، از بزرگان تابعین.
- یحیی بن سُلَیم فزاری، واسطی.
- یزید بن ابی زیاد کوفی.
- یسار ثقفی، ابو نجیح.
و دیگران.

کسانی که اعتراف به تواتر حدیث غدیر نموده‏اندعده زیادی از علمای عامه به تواتر حدیث «غدیر» تصریح کرده‏اند؛ از قبیل:
1 - جلال الدین سیوطی.[12] .
2 - علامه مناوی.[13] .
3 - علامه عزیزی.[14] .
4 - ملّا علی قاری حنفی.[15] .
5 - میزرا مخدوم بن میر عبد الباقی.[16] .
6 - محمّد بن اسماعیل یمانی.[17] .
7 - محمّد صدر عالم.[18] .
8 - شیخ عبداللَّه شافعی.[19] .
9 - شیخ ضیاء الدین مقبلی.[20] .
10 - ابن کثیر دمشقی.[21] .
11 - ابو عبداللَّه حافظ ذهبی.[22] .
12 - ابن جزری.[23] .
13 - شیخ حسام الدین متقی.
14 - جمال الدین حسینی شیرازی.[24] .
15 - حافظ شهاب الدین ابو الفیض احمد بن محمّد بن صدّیق غماری، مغربی؛
او می‏گوید: حدیث «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» به تواتر از پیامبرصلی الله علیه وآله از طریق شصت نفر رسیده است. و اگر بخواهیم سندهای همه را بیاوریم جدّاً به طول خواهد انجامید، ولی اشاره به ناقلین آن به جهت تتمیم فایده خواهیم کرد. و هرکس که اراده نموده تا بر طرق و سندهای آن مطّلع شود به کتاب «المتواتر» ما مراجعه کند.[25] .

تصریح به صحت حدیث غدیر
عده بسیاری از علمای عامه به صحّت حدیث «غدیر» تصریح کرده‏اند؛ از قبیل:

*ابن حجر هیتمی
*حاکم نیشابوری
*حلبی
*ابن کثیر دمشقی
*ترمذی
*ابوجعفر طحاوی
*ابن عبدالبر قرطبی
*سبط بن جوزی
*عاصمی
*آلوسی
*ابن حجر عسقلانی
*ابن مغازلی شافعی
>فقیه ابوعبدالله بغدادی (م 330)
*ابوحامد غزالی
*ابن ابی الحدید معتزلی
*حافظ ابوعبدالله گنجی شافعی
*شیخ ابوالمکارم علاء الدین سمنانی (736)
*شمس الدین ذهبی شافعی (748)
*حافظ نورالدین هیثمی (807)
*شهاب الدین قسطلانی (923)
*شیخ نورالدین هروی قاری حنفی
*شیخ احمد بن باکثیر مکی (1047)
*میرزا محمد بدخشی
*ابوالعرفان صبان شافعی (1206)
* ناصرالدین البانی

پی نوشت:1. طبقات ابن سعد ، ج 3 ، ص 225 ؛ مقریزی ، الامتاع ، ص 511 ؛ ارشاد الساری ، ج 6 ، ص 229.
2. الغدیر ، ج 1 ، ص 36 -31 .
3. معجم البلدان ، ج 2 ، ص389 .
4 . مراصد الاطلاع ، ج 1 ،ص 315 ،482 .
5. معجم البلدان ، ج 1 ، ص111 .
6. مناقب علی بن ابی طالب علیه السلام ، ص22 ، ح 31 .
7. الریاض النضره ، ج 3 ، ص137.
8. ذخائر العقبی ، ص67 .
9. البدایه والنهایه ، ج 7 ، ص386 ، اسنی المطالب ، ص 48 .
10. مناقب ابن شهر آشوب ، ج3 ، ص 34 .
11. العلل و معرفه الرجال ، ج 3 ، ص 161 ، رقم 4723 .
12.الفرائدالمتکاثره فی الأخبار المتواتره.
13. التیسیر فی شرح الجامع الصغیر ، ج 2، ص442.
14. شرح الجامع الصغیر ، ج 2، ص 360 .
15.المرقاه فی شرح المشکاه ، ج 5 ، ص 568 .
16. نفحات الأزهار ، ج 6 ، ص121.
17.همان ، ص 126 .
18. همان ، ص 127.
19.الأربعین.
20. نفحات الأزهار ، ج 6 ،ص125.
21. البدایه والنهایه.
22.طرق حدیث من کنت مولاه.
23.اسنی المطالب.
24. الأربعین.
25.تشنیف الأذان ، ص77. 
 
برگرفته از: ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان

یاری رسانی به دیگران یاری رساندن به سلامت خود است

پشتیبانی رساندن به یک عزیز نه تنها به سود یاری گیرنده است، بلکه برای یاری دهنده هم سودمند است، این نتیجه گیری یک مطالعه تصویربرداری از مغز توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو.سی.ال.ای.) است.

نآاومی ایزنبرگر نویسنده اصلی گزارش این مطالعه و استادیار روانشناسی در یو.سی.ال.ای. گفت: "هنگامی که مردم از چگونگی سودمند بودن حمایت های اجتماعی برای سلامتی ما حرف می زنند، آنها عموما بر پیش فرض مفید بودن دریافت حمایت های اجتماعی ای که ما از دیگران دریافت می کنیم حرکت می کنند، اما اکنون بسیار محتمل به نظر می رسد که در واقع کمک های اجتماعی ای که ما برای دیگران انجام می دهیم برای سلامت خود ما نیز مفید است." گزارش این مطالعه [این هفته] در شماره آنلاین "سایکوسماتیک مدیسین" (پزشکی روان تنی)، یک مجله علمی مرور شده توسط همتایان درباره بهداشت روان، انتشار یافت.

ایزنبرگر و تریستن ایناگاکی، دانشجوی پساکارشناسی روان شناسی یو.سی.ال.ای.، 20 زوج از دو جنس مخالف که دارای روابط خوبی بودند را در مرکز تصویربرداری اهمانسون-لاولیس مورد مطالعه قرار دادند. بیست زن این زوج ها پایش (اسکن) اف.ام.آر.آی. شدند، در حالی که مردان آنها در خارج اسکنر مورد شوک های الکتریکی دردآور قرار داشتند. در زمان هایی، این زنان می توانستند با گرفتن [چلاندن نرم] بازوی مردان خود آنها را مورد حمایت قرار دهند، در حالی که در زمان های دیگر، آنها مجبور بودند دریافت شوک های الکتریکی توسط مردان خود را تماشا کنند بدون آن که قادر باشند از آنان حمایت نمایند (در عوض هر کدام از زنان در این زمان یک توپ چلاندنی داشتند). در موردهایی دیگر، مردان شوک دریافت نمی کردند و زنان می توانستند آنها (مردان) را لمس کنند یا نکنند.

این دانشمندان علم حیات دریافتند، زنان هنگامی که از مردان خود در حال دردکشیدن حمایت می کردند، بخش های مرتبط با پاداش در مغز آنها، از جمله ونترال استریتم و سپتال، فعالیت افزونتر نشان می داد. به علاوه، هر اندازه که این زنان فعالیت های عصبی بیشتری مرتبط با ناحیه های پاداشی نشان می دادند، آنها احساس نزدیکی بیشتری با مردان خود را گزارش می کردند. در حالتی که هیچ حمایتی انجام نمی شد، این ناحیه ها کاهش فعالیت نشان می داد. ... ایزنبرگر گفت: "این یافته ها چنین القا می کند که پشتیبانی دادن ممکن است دارای تاثیرات استرس-کاهی برای فردی باشد که حمایت دهی را انجام می دهد." ...

نمازی که با صد هزار حج برابری می‌کند

روز عید غدیر از ایام بسیار فرخنده و پرخیر و برکتی است که از ارزش بسیاری برخوردار و باید بدرستی قدر دانسته شود، برای اینکه این فرصت از دست نرود باید برکات آن را شناخته، با اعمال ویژه آن آشنا شویم. ...

پیمان اخوت و برادری

از برنامه های اسلام ایجاد اخوت و برادری است و به همین منظور پیامبر اکرم(ص) بین مسلمانان مهاجر و انصار پیمان برادری بست و با پیمان اخوت علی را با خویش برادر نمود و در برخی از زیارات که خطاب به پیامبر می خوانیم السلام علیک و علی اخیک علی بن ابیطالب علیه السلام یعنی سلام بر تو و برادرت علی(ع) اشاره به همین برادری است .

پیمان برادری و عقد اخوت بستن صیغه مخصوصی دارد که در مفاتیح الجنان آمده است .

احسان و انفاق

احسان و انفاق از دستورات و تأکیدات ویژه اسلامی است و این سفارش در روزهای خاصی چون عید غدیر خم از اهمیت و عمق بیشتری برخوردار است .

صله رحم

اسلام آداب و سنتهای پسندیده بسیاری دارد که هر یک فلسفه خاصی داشته، نقش مؤثری در تحکیم روابط فردی و خانوادی دارند که یکی از آنها صله رحم است .

امام صادق (ع) می فرماید از کارهایی که در روز عید غدیر مستحب است صله رحم است .

رفع حاجت مؤمنان

در روز غدیر رفع حاجات مؤمنان که همواره مورد تأکید و سفارش آموزه های اسلامی بوده از اهمیت بیشتری برخوردار است .

بسیار فرستادن صَلَوات

صلوات بر محمد و آل محمد نیز که همواره اجر و ثواب بسیار به همراه دارد،‌ در این روز پر خیر نیز به صورت ویژه عامل جذب برکات و نزدیکی به خداوند است .
  
دعا، روزه و عبادت

روزه و دعا از اعمالی است که در همه اعیاد مورد سفارش و تأکید است خاصه در روز عید غدیر. حسن بن راشد می گوید از امام صادق (ع) درباره عید غدیر پرسیدم و حضرت فرمود: این عید از عید قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آلش زیاد صلوات بفرستید.

- روزه این ماه کفاره شصت سال گناه است و در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حج و صد عمره.

- انجام غسل .

- زیارت حضرت علی (ع) و سزاوار است که انسان هرکجا باشد سعی کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. برای امام در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکی از آنها زیارت معروف به "اَمینُ الله" است که از نزدیک و دور خوانده می‌شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

- پس از غسل، نیم ساعت به ظهر مانده دو رکعت نماز اقامه شود. در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه و آیة الکرسی ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده شود که ارزش این نماز برابر است با صد هزار حج و صد هزار عمره و باعث برآوردن شدن حوائج دنیا و آخرت می‌شود.

- خواندن دعای ندبه .

- صد بار این ذکر گفته شود: اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذی جَعَلَ کَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤمِنینَ عَلیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ.
ستایش خاص خدایی است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام .

- در این روز خواندن عقد اخوت با برادران مؤمن سفارش شده و کیفیت آن به نحوی که شیخِ در مستدرک وسایل از کتاب زاد الفردوس نقل فرموده چنین است که دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود گذاشته و بگوید:

و اخَیْتُکَ فِی اللهِ وَ صافَیْتُکَ فِی اللّهِ وَ صافَحْتُکَ فِی اللّهِ وَ عاهَدْتُ اللّهَ

برادر شدم با تو در راه خدا و دوست با صفایت شدم در راه خدا و مصافحه کردم با تو در راه خدا و عهد کردم با خدا

وَ مَلاَّئِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ اَنْبِی آئَهُ وَالاْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

و فرشتگانش و کتاب‌هایش و رسولانش و پیمبرانش و امامان معصومین علیهم السلام

عَلی اَنّی اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَ اُذِنَ لی بِاَنْ

بر این که اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و اجازه‌ام دادند که

اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَ اَنْتَ مَعی

داخل بهشت گردم داخل نشوم جز با تو .

آنگاه برادر مؤمن بگوید: قَبِلْتُ ؛ قبول کردم

پس بگوید: اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُْخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ وَالدُّعاَّءَ وَالزِّیارَةَ

و ساقط کردم از تو تمامی حقوق برادری را جز شفاعت و دعا و زیارت .